Immunodieta, czyli żywienie dla doskonałej odporności organizmu

immunodietaJednym z coraz częściej spotykanych zaburzeń zdrowotnych jest osłabienie odporności i częstsza zapadalność na infekcje. Przeważnie zaburzenia odporności mają charakter przejściowy i wtedy ograniczone są do okresu jesienno – zimowego. Niekiedy jednak układ immunologiczny zaczyna szwankować na dłużej. Jaką rolę może odegrać dieta w usprawnieniu funkcjonowania układu odpornościowego? Okazuje się, że bardzo dużą.

Dlaczego spada nam odporność?

Układ odpornościowy to złożony system narządów, struktur komórkowych oraz związków syntetyzowanych w celu ochrony organizmu przed drobnoustrojami – bakteriami, wirusami oraz grzybami. Ale nie tylko – bo układ odpornościowy odpowiada także za ograniczenie rozwoju alergii, chorób autoimmunologicznych oraz nowotworów.

Multiwitamina – witaminy i mineraływyjątkowy zestaw aż 12 witamin i ekstraktów z ziół takich jak czerwony żeń-szeń, ashwagandha czy różeniec górski, a także zestaw minerałów niezbędnych do regeneracji. Dodatek w postaci GABA pozwala na lepszy sen i wspomaga procesy regeneracyjne.Multiwitamina – witaminy i minerałyZOBACZ W SKLEPIEOkazuje się, że kluczowe znaczenie dla funkcjonowania układu odpornościowego ma nasz styl życia. Przede wszystkim mowa o zbilansowanej diecie, regularnej aktywności fizycznej, unikaniu używek i redukowaniu stresu, a także odpowiedniej ilości snu (7 – 8 godzin).

Aby nasz układ odpornościowy funkcjonował bez zarzutu, potrzebne jest wprowadzenie kilku zdrowych nawyków. Pomogą one zwiększyć naszą naturalną odporność, ale jednocześnie poprawią funkcjonowanie zdrowego organizmu – układu sercowo – naczyniowego, nerwowego czy kostno – stawowego. Najważniejszą rolę odgrywa odpowiednio zbilansowana dieta – gdyż niedobory wielu związków negatywnie odbijają się na funkcjonowaniu układu immunologicznego. Dietę można uzupełnić suplementami, które dostarczą wysokich dawek cennych związków, takich jak cynk, żelazo, magnez, witamina C, witamina D czy witaminy z grupy B.

Sięgać można po suplementy diety o złożonym składzie, np. ZMB6 zawierający magnez, witaminę B6 i cynk. Cena takich preparatów jest ściśle związana z ich jakością. Wybierać należy suplement diety marki premium, wolny od szkodliwych dodatków, takich jak konserwanty czy barwniki. Doskonałym przykładem takiego suplementu jest ZMB6 marki Cheers. Cena cynku, magnezu i witaminy B6 tej marki dostarczającej preparatów jakości premium jest adekwatna do wysokiej jakości preparatu i doskonałej biodostępności związków aktywnych.

Dieta – podstawa zdrowia

Codzienne wybory dietetyczne odgrywają niebagatelną rolę w modyfikowaniu czynności układu immunologicznego.

Najważniejsze założenia diety sprzyjającej odporności są następujące:

– unikać należy cukrów prostych, których źródłem są nie tylko słodycze, ale także produkty z białej mąki
– niewskazane jest spożycie tłuszczów trans, pochodzących z przetworzonej żywności oraz smażonych potraw
– należy unikać alkoholu oraz dużych ilości kawy, które sprzyjają odwodnieniu organizmu; odpowiednia podaż płynów ma kluczowe znaczenie dla zdrowia, w tym odporności – wszak woda to podstawowe środowisko wszystkich reakcji fizjologicznych w organizmie
– dla odporności kluczowe jest spożywanie dużych ilości owoców i warzyw, stanowiących najlepsze źródło witamin i minerałów, zwłaszcza cynku, żelaza, selenu, karotenoidów, bioflawonoidów oraz witamin A, E, D, C
– dieta powinna obfitować w nienasycone kwasy tłuszczowe, z zachowaniem optymalnych proporcji kwasów omega 3 i 6
– warto sięgnąć po naturalne antybiotyki – czosnek i cebulę; wysoka zawartość flawonoidów, saponin, witamin i olejków eterycznych z powodzeniem neutralizuje wirusy i bakterie
– codziennie należy dostarczać organizmowi probiotyków i prebiotyków; probiotyki to źródła dobroczynnych bakterii Lactobacillus i Bifidobacterium, warunkujące równowagę flory bakteryjnej jelit i bardziej efektywną ochronę przed drobnoustrojami; ich doskonałymi źródłami są jogurty naturalne oraz suplementy; z kolei prebiotyki to fruktooligosacharydy, czyli roślinne substancje odżywiające wspomniane bakterie – ich źródłami są czosnek, cebula, cykoria, owies i rośliny strączkowe
– w okresie jesienno – zimowym wskazane jest picie ziół wspomagających odporność (echinacea, aloes, czarny bez, brzoza, dzika róża) oraz picie soku z malin, naparu z lipy i spożywanie miodu.

Joanna Kaźmierczak Autor

Certyfikowany ekspert żywienia i ketozy. Zwolenniczka zdrowego stylu życia i zdrowej diety, propagatorka trendu clean label, praktyk diety ketogenicznej i postu przerywanego. W pracy i życiu prywatnym stawia na brak kompromisów – sięga wyłącznie po produkty i suplementy diety najwyższej jakości.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o
Twój koszyk
0