Przyswajalność witaminy B12 i innych witamin z grupy B

przyswajalność witamin BWitaminy z grupy B to szereg związków o kluczowym znaczeniu dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego czy sercowo – naczyniowego. Witaminy te są rozpuszczalne w wodzie, a zatem nie są kumulowane w organizmie – jedynym wyjątkiem jest witamina B12, której ustrojowe zapasy starczają na kilka lat. Niedobory witamin z grupy B nie należą do rzadkości, a ich konsekwencje są bardzo poważne. Aby zapobiec rozwojowi niedoboru witaminy B12 czy innych witamin B, konieczna jest właściwie skomponowana dieta, a niekiedy także suplementacja.

Przyswajalność witaminy B12 – od czego zależy?

Witaminy z grupy B występują w wielu produktach spożywczych. Ich doskonałymi naturalnymi źródłami są zielone liście warzyw, orzechy, produkty pełnoziarniste, mięsa i ryby, rośliny strączkowe. Przyswajalność witamin z grupy B jest dość dobra, choć na jej ograniczenie może wpływać wiele czynników.

Witamina B ComplexNajbardziej kompletny zestaw witamin z grupy B, wzbogacony o cholinę, inozytol oraz bioperynę, zwiększającą wchłanianie.Witamina B ComplexZOBACZ W SKLEPIEZmniejszeniu biodostępności witamin z grupy B dostarczanych wraz z dietą sprzyja stosowanie niektórych leków (antybiotyków, doustnej antykoncepcji hormonalnej, glikokortykosteroidów), alkohol, kofeina oraz wysoka podaż białka. Dla dostarczenia odpowiednich ilości witamin z grupy B konieczne jest zatem odpowiednie skomponowanie diety, a jednocześnie unikanie czynników zaburzających wchłanianie witamin z grupy B z przewodu pokarmowego.

Szczególną uwagą należy obdarzyć witaminę B12 – po pierwsze z racji, że witamina B12 nie jest powszechnie dostępna w diecie, po drugie – gdyż przyswajalność witaminy B12 zależy od licznych czynników zdrowotnych, a po trzecie – gdyż niedobór witaminy B12 ma poważne konsekwencje dla zdrowia. Witamina B12 w diecie dostępna jest jedynie w produktach pochodzenia zwierzęcego, dlatego też na jej niedobór narażone są osoby na diecie wegańskiej. Aby witamina B12 mogła zostać wchłonięta z przewodu pokarmowego, konieczna jest obecność w żołądku tzw. czynnika Castle’a. Gdy go zabraknie – np. na skutek syntezy przeciwciał przeciwko temu czynnikowi bądź w przebiegu schorzeń śluzówki żołądka – wchłanianie witaminy B12 staje się niemożliwe. Wtedy nawet doskonale zbilansowana dieta nie uchroni nas przed niedoborem. A zbyt niski poziom witaminy B12 prowadzi do rozwoju groźnej anemii megaloblastycznej.

Objawy anemii megaloblastycznej to:

– osłabienie i chroniczne zmęczenie
– bóle i zawroty głowy
– zmniejszenie siły mięśniowej
– kołatanie serca
– poważne objawy neurologiczne: zaburzenia czucia, drętwienie i mrowienie kończyn, problemy z pamięcią i koncentracją, niezborność ruchowa, zaburzenia mowy.

A co z suplementami diety zawierającymi witaminę B12?

Tabletki zawierające witaminę B12 stosowane mogą być profilaktycznie przez wszystkich tych, którzy chcą zapobiec niedoborowi witaminy B12, np. osoby na diecie wegetariańskiej czy wegańskiej, osoby w podeszłym wieku czy pracujące umysłowo bądź uprawiające sport. Ponadto suplementy diety z witaminą B12 stosowane są w przypadku już stwierdzonych niedoborów. Jeśli przyczyną niedoboru witaminy B12 jest związane z czynnikiem Caste’ a zaburzenie wchłaniania witaminy – konieczne jest podawanie witaminy B12 domięśniowo. Poza tym wyjątkowym przypadkiem, regularna suplementacja witaminy B12 wystarczy, aby uzupełnić pulę witaminy w organizmie.

Oczywiste jest, że poszczególne suplementy diety z witaminą B12 różnią się dawką witaminy, a także jej przyswajalnością. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę B12 dla osoby dorosłej to około 2,5 mikrograma. Dobrze, gdy suplement diety dostarcza co najmniej tyle witaminy B12 – choć najczęściej dawki witaminy są większe. Wynika to z ograniczonej przyswajalności witaminy B12 z suplementów diety.

Na przyswajalność witaminy B12 wpływają:

– obecność innych witamin z grupy B (dlatego dobrym rozwiązaniem są złożone preparaty typu B complex)
– dodatek innych związków zwiększających przyswajalność witaminy B12, np. piperydyny, choliny czy inozytolu
– zastosowanie dobrze przyswajalnej postaci witaminy B12, np. metylokobalaminy, która nie musi być już metabolizowana w organizmie, a zatem wykazuje wysoką aktywność biologiczną
– skład clean label, czyli brak syntetycznych dodatków

Wszystkie te warunki spełnia wysokiej jakości preparat marki Cheers – Witamina B complex. Jest to suplement jakości premium, który dostarcza najważniejszych witamin z grupy B w ich najlepiej przyswajalnych postaciach. Otoczka kapsułki pozbawiona jest żelatyny, co czyni ten suplement diety idealnym dla wegan. Ponadto witamina B complex Cheers nie zawiera glutenu ani innych alergenów.

Joanna Kaźmierczak Autor

Certyfikowany ekspert żywienia i ketozy. Zwolenniczka zdrowego stylu życia i zdrowej diety, propagatorka trendu clean label, praktyk diety ketogenicznej i postu przerywanego. W pracy i życiu prywatnym stawia na brak kompromisów – sięga wyłącznie po produkty i suplementy diety najwyższej jakości.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o
Twój koszyk
0