Suplementacja witaminą B12 – co musisz o niej wiedzieć?

suplementacja witaminą B12Witamina B12 to jedna z najważniejszych witamin grupy B, która potrzebna jest osobom w każdym wieku. Odgrywa ona kluczową rolę w regulowaniu pracy układu nerwowego oraz syntezie krwinek czerwonych. Niedobór witaminy B12 nie należy do najczęstszych, jeśli jednak się pojawi – skutkuje poważnymi konsekwencjami neurologicznymi. Niedobory witaminy B12 najczęściej dotyczą osób starszych, a także dotkniętych niektórymi chorobami autoimmunologicznymi. Aby zapobiec zbyt niskiemu poziomowi witaminy B12 warto jest we właściwy sposób skomponować dietę, a także stosować regularną suplementację witaminy B12.

Witamina B12 – dlaczego nie wolno dopuścić do jej niedoboru

Witamina B12, zwana także kobalaminą to związek konieczny dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania układu nerwowego. U dzieci w okresie rozwoju witamina B12 warunkuje sprawny rozwój mózgu, zapewnia optymalny rozwój intelektualny, zdolność koncentracji i nauki. Niedobór witaminy B12 w pierwszych latach życia może skutkować niedorozwojem intelektualnym oraz problemami z nauką. Witamina B12 potrzebna jest układowi nerwowemu także w wieku późniejszym – jeśli w organizmie będzie za mało kobalaminy, dojdzie do powstawania poważnych zaburzeń. A co gorsza – zmiany te mogą ulec utrwaleniu w przypadku, gdy niedobór B12 nie zostanie szybko zdiagnozowany i leczony.

Witamina B ComplexNajbardziej kompletny zestaw witamin z grupy B, wzbogacony o cholinę, inozytol oraz bioperynę, zwiększającą wchłanianie.Witamina B ComplexZOBACZ W SKLEPIE Objawy niedoboru witaminy B12 to m.in.:

– zaburzenia czucia w palcach
– mrowienie i drętwienie kończyn
– problemy z pamięcią
– zaburzenia wzroku i mowy
– zawroty i bóle głowy
– niezborność chodu

Kolejną konsekwencją zbyt niskiego poziomu witaminy B12 jest rozwój anemii megaloblastyczej, co prowadzi do osłabienia organizmu, zaburzeń pracy serca i innych narządów, niedotlenienia organizmu.

Niedobór witaminy B12 odbija się ponadto niekorzystnie na kondycji skóry, włosów i paznokci – charakterystyczne jest nadmierne wypadanie włosów i ich przedwczesne siwienie, a także łamliwość paznokci.

Kto potrzebuje suplementów z witaminą B12?

Witamina B12 nie jest witaminą, którą znajdziemy w większości produktów spożywczych. Jej zawartość w diecie ograniczona jest do produktów pochodzenia zwierzęcego. Na próżno jej szukać w produktach roślinnych. W algach znaleźć można co prawda związki o budowie analogicznej do witaminy B12, ale nieaktywne biologicznie. Jeśli zatem chcemy dostarczyć jak największych ilości witaminy B12 – powinniśmy spożywać mięso, ryby, mleko, podroby, jaja, twaróg.

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę B12 dla osoby dorosłej to około 2,5 mikrograma. Z dietą nie zawsze uda się dostarczyć takich ilości tej witaminy, ponadto jej przyswajalność z pokarmów jest mocno ograniczona. Dodatkowo nie brakuje szczególnych sytuacji, które jeszcze bardziej utrudniają wchłanianie witaminy B12. I takie sytuacje stanowią wskazanie do suplementacji witaminą B12. O jakich sytuacjach mowa?

Najistotniejsze czynniki uniemożliwiające przyswajalność kobalaminy:

– spożywanie alkoholu
– stosowanie leków na nadkwasotę żołądka, leków przeciwpadaczkowych, doustnej antykoncepcji hormonalnej
– występowanie zaburzeń wchłaniania
– choroba Addisona – Biermera, która polega na syntezie przeciwciał przeciwko czynnikowi IF, niezbędnemu do wchłaniania B12
– niedoczynność tarczycy
– infekcje pasożytnicze

Jeśli zauważasz u siebie objawy niedoboru B12 lub jesteś w grupie ryzyka – koniecznie sięgnij po tabletki zawierające witaminę B12. Suplement diety skutecznie zapobiegnie niedoborowi, dostarczając sporych dawek tego związku.

Suplementacja witaminą B12

Na rynku dostępne są zasadniczo dwa typy suplementów z witaminą B12 – monoskładnikowe, zawierające wyłącznie witaminę B12, a także preparaty typu B complex, zawierające wiele witamin z grupy B. Preparaty drugiego typu zapewniają szybki efekt suplementacji i skuteczną profilaktykę zaburzeń neurologicznych oraz anemii megaloblastycznej.

Suplementy z witaminą B12 powinny zawierać łatwo przyswajalną postać witaminy, a skład powinien być wolny od jakichkolwiek syntetycznych dodatków. Dla lepszego wchłaniania witaminy B12 w nielicznych preparatach stosuje się dodatek piperyny. Suplementy z witaminą B12 stosowane profilaktycznie, najczęściej dostępne są w formie kapsułek, natomiast w przypadku stwierdzonych niedoborów często stosowane są także zastrzyki domięśniowe.