Antyoksydanty – najważniejsi sprzymierzeńcy Twojego zdrowia


antyoksydantyWolne rodniki to reaktywne formy tlenu, które towarzyszą nam na co dzień. Nie możemy uniknąć narażenia organizmu na wolne rodniki, a ich nadmierne ilości wpływają negatywnie na zdrowie. Mamy natomiast wpływ na to, jak nasz organizm radzi sobie z wolnymi rodnikami – a pomagają mu antyoksydanty. Nasza rola sprowadza się z jednej strony do unikania źródeł wolnych rodników, a z drugiej – do dostarczania organizmowi jak największych ilości antyoksydantów.

Wolne rodniki – kiedy stają się niebezpieczne?

Witamina CNajlepsza, naturalna witamina c, cechująca się bardzo wysoką przyswajalnością, wzbogacona o bioflawonoidy.Witamina C NaturalnaZOBACZ W SKLEPIEWolne rodniki są bardzo aktywne i wchodzą w reakcję z innymi cząstkami. W naszym organizmie wolne rodniki powstają w przebiegu wielu procesów komórkowych, zwłaszcza tych związanych z pozyskiwaniem energii. Z taką ilością wolnych rodników nasz organizm jest w stanie sobie poradzić. Jeśli jednak jest ich za dużo, mogą one uszkadzać budowę, a zarazem funkcjonalność wielu struktur komórkowych. Szczególnie narażone na atak wolnych rodników są białka, tłuszcze i kwasy nukleinowe. Prowadzi to do utraty integralności błon komórkowych, a także powstania mutacji w obrębie DNA.

Dziś już wiadomo, że na podłożu zwiększonego narażenia na wolne rodniki, może dojść do rozwoju wielu chorób przewlekłych, słusznie określanych mianem cywilizacyjnych. Współczesny, dynamiczny i stresujący, niezdrowy styl życia sprzyja rozwojowi wielu niekorzystnych zmian w organizmie i zintensyfikowaniu procesów starzenia się organizmu.

Najpoważniejsze dolegliwości i schorzenia spowodowane obecnością wolnych rodników to:

 
Kiedy jesteśmy szczególnie narażeni na działanie wolnych rodników? Ich źródłem może być nasz organizm – wolne rodniki powstają w bardzo dużych ilościach w przebiegu infekcji i stanów zapalnych, podczas intensywnego uprawiania sportu czy pod wpływem stresu. Inne źródła wolnych rodników to żywność obfitująca w tłuszcze trans i syntetyczne dodatki, niektóre leki, alkohol i papierosy, zanieczyszczenia środowiska. Nie zawsze możemy uniknąć tych czynników – dlatego tak ważne jest dostarczenie optymalnych ilości antyoksydantów.

Antyoksydanty – najlepsza broń w walce z wolnymi rodnikami

antyoksydanty medycynaAntyoksydanty to naturalne związki neutralizujące wolne rodniki. Im większe narażenie na wolne rodniki, tym więcej antyoksydantów potrzebuje nasz organizm. W dobie znacznego narażenia na reaktywne formy tlenu powinniśmy dostarczać antyoksydantów wraz z dietą, ale także z suplementami.

Najskuteczniejsze antyoksydanty to:

 

Podstawowe źródła antyoksydantów w diecie to warzywa i owoce. Nie zawsze jednak spożywamy je w wystarczającej ilości, ponadto często obieramy je ze skórki – a to właśnie ona kryje w sobie najwięcej antyoksydantów. Inne źródła tych cennych związków w diecie to czerwone wino, orzechy, przyprawy i zioła, kakao czy nierafinowane oleje roślinne.

Komponując dietę warto przeanalizować potencjał antyoksydacyjny składników diety, wyrażany wartością ORAC.

Na szczycie listy znajdują się:

 

Antyoksydanty pod lupą współczesnej medycyny

W ostatnich latach przeprowadzono wiele badań, które potwierdziły skuteczność antyoksydantów w zwalczaniu wolnych rodników. Co to oznacza dla nas w praktyce? Na pewno to, że dieta bogata w przeciwutleniacze to kluczowy element profilaktyki zdrowotnej, zwłaszcza w dobie nasilonej zapadalności na choroby przewlekłe.

Jak antyutleniacze czyli antyoksydanty chronią nasze zdrowie?

Najwięcej mówi się o przeciwnowotworowych właściwościach antyoksydantów. Wolne rodniki mogą uszkadzać strukturę DNA i prowadzić do powstania mutacji – a to pierwszy etap rozwoju nowotworów. W kilku badaniach wykazano, że suplementacja beta karotenu, czyli jednego z najsilniejszych antyoksydantów, może ograniczyć zachorowalność na niektóre typy nowotworów, a także zmniejsza śmiertelność u osób chorych na raka. Nie należy oczywiście traktować antyutleniaczy jako lek na raka – związki te odgrywają jedynie rolę wspomagającą, uzupełniając zdrowy styl życia oraz – w razie zachorowania na nowotwór – właściwą terapię onkologiczną.

W badaniach klinicznych wykazano, że suplementowanie antyoksydantów może wpłynąć pozytywnie na ograniczenie rozwoju chorób układu krążenia, układu nerwowego czy chorób autoimmunologicznych. Nie powinniśmy mieć zatem wątpliwości, że potrzebujemy antyoksydantów; jedyną kwestią jest wybór najbogatszych źródeł antyoksydantów w diecie.

dieta antyoksydantyJednymi z najczęściej diagnozowanych chorób cywilizacyjnych są choroby układu sercowo – naczyniowego. Bardzo często pierwszą niekorzystną zmianą są te w obrębie ścian naczyń krwionośnych – powstają blaszki miażdżycowe, utlenieniu ulegają cząsteczki cholesterolu, zwęża się światło naczyń. Rozwija się nadciśnienie, miażdżyca, zawał serca, choroba niedokrwienna. Antyoksydanty działają ochronnie na każdym z etapów powstawania blaszki miażdżycowej, zatem ich wysoka podaż z dietą i suplementami może przyczynić się do skutecznej profilaktyki chorób serca i naczyń.

Antyoksydanty hamować mogą także rozwój zmian neurodegeneracyjnych, które leżą u podstaw choroby Parkinsona, choroby Alzheimera oraz demencji. Ponadto antyutleniacze wspomagają funkcjonowanie układu immunologicznego, ułatwiając walkę z drobnoustrojami chorobotwórczymi.

Antyoksydanty w diecie sportowca

Sport uważany jest za jeden z najzdrowszych nawyków oraz sposobów na profilaktykę chorób cywilizacyjnych. Warto jednak mieć na uwadze, że intensywny trening generuje powstanie w organizmie większych ilości wolnych rodników. Te reaktywne formy tlenu atakują nasz organizm zewsząd.

Nasz organizm produkuje wolne rodniki – i dzieje się to nie bez powodu. W małych ilościach te reaktywne formy tlenu powstać mogą jako efekt fizjologicznych procesów komórkowych. A produkcja wolnych rodników nasilona zostaje podczas treningu. Podczas aktywności fizycznej zwiększa się zapotrzebowanie na tlen, co generuje powstanie dużych ilości wolnych rodników.

Wolne rodniki mogą wpływać negatywnie na pracę mięśni podczas treningu, a także ich potreningową regenerację. Degradacji mogą ulec białka mięśniowe, nasileniu ulegają miejscowe stany zapalne w obrębie włókien mięśniowych, upośledzony zostaje metabolizm energetyczny komórek mięśniowych. Wtedy efekty treningu mogą być niewystarczające – nie oznacza to jednak, że należy ograniczyć ilość czy intensywność treningów. Wystarczy jedynie zadbać o odpowiednio wysoką podaż antyoksydantów.

Osoby uprawiające sport powinny dostarczyć dużych ilości antyoksydantów wraz z dietą i suplementami diety. Podstawą zdrowej diety sportowców są warzywa i owoce, orzechy, ryby, produkty pełnoziarniste.

Suplementy z antyoksydantami

antyoksydantyDoskonałym źródłem antyoksydantów są suplementy diety – ale tylko te najwyższej jakości. Tylko takie preparaty wspomogą organizm w walce z wolnymi rodnikami. Witaminy pochodzące wyłącznie z naturalnych źródeł są doskonale przyswajalne, a zatem bardzo skuteczne. Ważny jest także brak syntetycznych dodatków, gdyż mogą one stanowić źródło wolnych rodników.

Suplementami jakości premium, które dostarczają znakomitych antyoksydantów są witaminy Cheers. Marka ta dba o jakość suplementów diety, oferując wyłącznie witaminy o składzie clean label – na próżno szukać w nich konserwantów, barwników czy aromatów. Naturalne źródła witamin – ekstrakty ziołowe i owocowe – dostarczają jednocześnie wielu innych antyutleniaczy. W naturalnej witaminie C Cheers znajdziesz wysoką dawkę witaminy C pochodzącej z ekstraktów z aceroli, dzikiej róży i gorzkiej pomarańczy. Dodatkowo w składzie preparatu znajdziesz bioflawonoidy cytrusowe, selen i kwas elagowy. Trudno o skuteczniejszy zestaw antyoksydantów.

Także w multiwitaminie Cheers Day & Night znajdziesz szereg cennych witamin, a także adaptogeny wspomagające walkę z wolnymi rodnikami. Suplementy zawierające antyoksydanty dedykowane są każdemu, kto dba o zdrowie, chce zachować młody wygląd oraz doskonałą kondycję fizyczną.

Ile antyoksydantów powinniśmy spożywać?

Komponując jadłospis przykładamy sporą wagę do ilości spożywanych kalorii, a także witamin i minerałów, białka czy kwasów tłuszczowych. Wiemy, że odpowiednio skomponowana dieta wpływa na nasze zdrowie. Nie każdy zdaje sobie jednak sprawę, że w naszej diecie znaleźć powinny się także antyoksydanty. Są to związki inne niż wszystkie – nie ustalono dla nich dobowego zapotrzebowania, nie są one uwzględniane w tabelach wartości odżywczych. Mimo to potrzebujemy ich więcej niż zwykle – gdyż bardziej niż kiedykolwiek wcześniej jesteśmy narażeni na działanie wolnych rodników.

Zwiększone zapotrzebowanie na antyoksydanty wykazują przede wszystkim osoby narażone na stres, mieszkające na zanieczyszczonych terenach, z dodatnim wywiadem rodzinnym w kierunku nowotworów czy chorób serca, osoby palące papierosy czy intensywnie uprawiające sport.

Kosmetyki z antyoksydantami kontra wolne rodniki

Wiele kosmetyków zawiera antyoksydanty – w kremach, serum do twarzy, kosmetykach do włosów czy ciała znajdziemy koenzym Q10, witaminy C, A i E oraz pierwiastki o wysokim potencjale przeciwutleniającym. Kosmetyki mogą spowolnić procesy starzenia, jednak zwarte w nich antyoksydanty często poddawane są procesom przetwórczym, a zatem skuteczność ich działania może być nieco niższa. Dlatego kluczową rolę w zachowaniu młodego wyglądu ma dieta – odżywienie skóry, włosów i paznokci od wewnątrz to najlepsza profilaktyka anti – aging. Ponadto codzienny jadłospis i pielęgnację warto uzupełnić wspomnianymi suplementami diety.

Już dziś wypowiedz wojnę wolnym rodnikom!

Źródła wiedzy:

https://www.poradnikzdrowie.pl/diety-i-zywienie/diety/antyoksydanty-w-diecie-antyrakowej-lista-produktow-bogatych-w-przeciwu-aa-vPGX-PiHh-4AqT.html
https://www.doz.pl/czytelnia/a2736-Jak_zadbac_o_diete_bogata_w_antyoksydanty
https://pl.wikipedia.org/wiki/Przeciwutleniacze
http://zdrowie.gazeta.pl/Zdrowie/7,101460,20910333,antyoksydanty-superbron-przeciwko-chorobom-i-starzeniu-sie.html

Justyna Kowalewska Autor

Justyna Kowalewska to dietetyk z 10-letnim doświadczeniem. Zwolenniczka zdrowego stylu życia i zdrowej diety, propagatorka trendu clean label, wieloletni praktyk diety ketogenicznej. W pracy i życiu prywatnym stawia na brak kompromisów – sięga wyłącznie po produkty i suplementy diety najwyższej jakości.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o
Twój koszyk
0