Dawkowanie potasu i jego przyswajalność

Potas to najważniejszy elektrolit w organizmie, o nieco odmiennej roli niż witaminy czy inne składniki odżywcze. Nie dostarcza on energii, nie jest materiałem budulcowym – jednak warunkuje prawidłowe funkcjonowanie najważniejszych układów – krwionośnego i nerwowego. Pierwiastek ten wpływa bezpośrednio na przewodnictwo nerwowe i mięśniowe, a każde ilościowe zaburzenia związane z zawartością potasu w organizmie skutkują zaburzeniami pracy serca i osłabieniem siły mięśni szkieletowych. Ponadto potas normalizuje ciśnienie krwi i pH organizmu, reguluje gospodarkę wodną oraz syntezę insuliny przez trzustkę. Potas wpływa zatem pośrednio na poziom glukozy we krwi. Czy znasz prawidłowe dawkowanie potasu? Czy przyswajalność potasu jest wysoka?

Suplementowanie potasu

Potas chętnie stosowany jest w postaci suplementu – w celu wspomagania pracy mięśni szkieletowych i serca, w przebiegu leczenia nadciśnienia leczonego diuretykami, wspomagająco podczas intensywnych treningów. Jest to postępowanie zupełnie uzasadnione – z dietą zazwyczaj dostarczamy znacznie mniej potasu niż wynika to z dziennego zapotrzebowania. Istnieją tylko nieliczne wyjątki, gdy jego suplementację należy przeprowadzać pod ścisłym nadzorem lekarskim. Jaka jest zalecana dzienna dawka potasu?

Zapotrzebowanie naszego organizmu na potas

Dawkowanie potasu w codziennej diecie

Potas OrganicznyWysoce bioprzyswajalny i organiczny potas w najlepszej dostępnej formie cytrynianu potasu.Potas OrganicznyZ KODEM RABATOWYM WAKACJE15 KUPISZ 15% TANIEJ!Dzienne zapotrzebowanie na potas to około 4700 mg dla dorosłej osoby. Takie ilości zapewniają utrzymanie fizjologicznego stężenia potasu we krwi, które wynosi 3,5 – 5,5 mmol/l. Jest to oczywiście ilość potasu ustalona dla zdrowej osoby. Istnieje jednak szereg czynników, które zwiększają zapotrzebowanie na potas. Mowa zwłaszcza o nadmiernej utracie potasu z organizmu przez skórę, układ moczowy oraz pokarmowy.

Osoby najczęściej narażone na niedobór potasu:

 
Zwiększone zapotrzebowanie na potas wykazują ponadto kobiety w ciąży oraz osoby, u których już pojawił się niedobór potasu.

Oznaki niedoboru potasu powinny skłonić do zwiększenia jego podaży w diecie i na drodze suplementacji.

Objawy niskiego poziomu potasu we krwi:

 

Naturalne źródła potasu – w czym występuje potas?

dawkowanie potasuIle potasu zawiera nasza dieta? Najczęściej średnio o połowę mniej niż wynosi nasze dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek. Ponadto współczesna dieta wyróżnia się wysoką zawartością sodu dostarczanego wraz z solą – a to wymaga dostarczenia jeszcze większej ilości potasu, ponieważ sód wpływa niekorzystnie na przyswajalność potasu.

Gdzie zatem szukać potasu?

W naszej codziennej diecie nie brakuje produktów, które dostarczają sporych ilości potasu. Mowa głównie o produktach pochodzenia roślinnego. Na szczególną uwagę zasługują orzechy, nasiona, mak i kakao. To ostatnie jest bezkonkurencyjne – 100 g kakao zawiera aż 1900 mg potasu. W orzechach pistacjowych znaleźć można około 1000 mg potasu, pozostałe orzechy zawierają od 600 do 800 mg. W maku znaleźć można 960 mg potasu na 100 g produktu.

A warzywa i owoce? Największa zawartość potasu występuje w owocach suszonych – sięga nawet 650 – 950 mg.

Przykładowa zawartość potasu w świeżych owocach i warzywach

Świeże warzywa i owoce to bardzo dobre naturalne źródła potasu. Zawartość tego pierwiastka w 100 g wynosi:

 
źródła potasuW czym występuje potas, poza wymienionymi owocami i warzywami? Potasu dostarczyć można także spożywając produkty zbożowe, które zawierają tym więcej tego pierwiastka, im mniejszy jest stopień ich przetworzenia. Produkty pełnoziarniste dostarczają średnio 300 – 400 mg potasu na 100 g.

Nieco mniej potasu znaleźć można w produktach pochodzenia zwierzęcego – nabiale, jajach, rybach czy mięsie. W tego typu produktach pierwiastek ten można znaleźć w ilości 100 – 150 mg.

Potas znajduje się także w wodzie mineralnej czy soku pomidorowym – ich spożywanie to najszybszy sposób na uzupełnienie puli potasu w organizmie, zwłaszcza w przypadku zatruć pokarmowych przebiegających z wymiotami i biegunką.

Zawartość potasu w produktach spożywczych na 100 g

Produkty zbożowe:

 
Produkty odzwierzęce:

 
Inne cenne źródła potasu to:

 
Urozmaicona dieta bazująca na świeżych i jak najmniej przetworzonych produktach powinna dostarczyć odpowiednich ilości potasu dla zdrowej osoby. Nieco inaczej przedstawia się zapotrzebowanie na potas u osób dotkniętych chorobami przewlekłymi – wtedy nietrudno o niedobory.

Suplementacja potasem a jego przedawkowanie

Czy suplementacja potasem może prowadzić do przedawkowania tego pierwiastka?

Nie powinna – jeśli stosujemy suplement zgodnie z zalecanym dawkowaniem i nie cierpimy na poważne zaburzenia pracy nerek. Ewentualne nadwyżki potasu zostaną sprawnie usunięte wraz z moczem, nie prowadząc do przedawkowania potasu. Nie ma zatem ściśle ustalonej maksymalnej dawki potasu, którą można dziennie dostarczyć – jego poziom w organizmie to wypadkowa podaży potasu wraz z dietą i suplementami oraz wydolności nerek i stopnia utraty potasu z organizmu.

A gdy potasu jest zbyt dużo…

Standardowe dawkowanie rzędu kilkuset mg z suplementów plus podaż potasu z dietą nie powinny doprowadzić do przedawkowania potasu. Ostrożność zachować powinny jedynie osoby, których nerki nie działają prawidłowo. Może wtedy dojść do zaburzenia wydalania nadmiaru potasu wraz z moczem i kumulacji tego pierwiastka w organizmie.

Kolejnym czynnikiem sprzyjającym zwiększonemu stężeniu potasu jest stosowanie leków diuretycznych. Wtedy najlepiej jest wykonywać okresowe badanie poziomu potasu we krwi. Pomoże to zapobiec konsekwencjom nadmiernego poziomu potasu: zaburzeniom pracy serca, drgawkom, apatii i zmęczeniu czy porażeniu mięśni. Są to jednak dość rzadkie przypadki.

Przyswajalność potasu

Dostarczenie dziennej dawki potasu wraz z dietą nie oznacza, że 100% tej dawki zostanie przyswojone przez organizm. Nie brakuje czynników zewnętrznych, które utrudniają wysoką wchłanialność potasu z pokarmów.

Czynniki ograniczające przyswajalność potasu:

 
przyswajalność potasuNatomiast wchłanianie potasu zwiększa się w obecności witaminy B6 czy magnezu. W naturalnych źródłach potasu, takich jak produkty zbożowe czy orzechy, nie brakuje magnezu czy witamin z grupy B.

Osoby stosujące diuretyki, intensywnie trenujące, nadużywające alkoholu, chore na cukrzycę czy niedożywione, a także zmagające się z częstymi biegunkami i wymiotami, zapewne nie dostarczą wystarczających dawek potasu wraz z dietą. Jedynym wyjściem jest regularna suplementacja potasu – należy jednak wiedzieć jaki suplement wybrać z bogatej oferty suplementów dostępnej na rynku.

Przyswajalność potasu w suplementach diety

W przypadku suplementów z potasem obowiązuje ta sama zasada, która dotyczy przyswajalności potasu z diety – czynniki ograniczające przyswajalność tego pierwiastka z jego naturalnych źródeł, zadziałają niekorzystnie także w przypadku stosowania suplementów.

Przyswajalność potasu zależy także od jego postaci chemicznej. Znacznie gorzej biodostępny jest nieorganiczny chlorek potasu, natomiast jego organiczne formy – takie jak cytrynian czy glukonian, przyswajają się w bardzo wysokim stopniu. Ich biodostępność szacowana jest na nawet 85 – 90%. Ponadto takie organiczne formy potasu nie obciążają organizmu nadmiernymi ilościami chlorków.

Poza formą substancji aktywnej, warto także zwrócić uwagę na obecność substancji towarzyszących. Najczęściej są to zbędne dodatki o negatywnym wpływie na zdrowie. Mowa o wypełniaczach, substancjach przeciwzbrylających, konserwantach czy syntetycznych barwnikach. Mogą one alergizować, podrażniać żołądek i negatywnie wpływać na przyswajalność potasu. Warto więc wybierać suplementy diety z potasem o formule clean label, czyli pozbawione zbędnych, syntetycznych dodatków.

Przyswajalność potasu w kapsułkach i tabletkach

Należy rozważyć jeszcze jedną kwestię: który potas jest lepiej przyswajalny – z tabletek czy innej formy preparatu? Przeważająca liczba suplementów z potasem to tabletki. Taka formuła suplementu wykazuje się umiarkowanym tempem trawienia, ponadto sprzyja użyciu dużych ilości substancji wypełniających. Lepszym wyborem są kapsułki. Potas w kapsułkach przyswaja się lepiej, gdyż kapsułka może być trawiona nawet kilka razy szybciej niż tabletki.

Cena potasu – co na nią wpływa?

Cena potasu dostarczanego z suplementami jest bardzo zróżnicowana – od kilku złotych do około 100 zł. Oczywiste jest, że droższe suplementy z potasem znacząco przewyższają jakością te najtańsze. W czym tkwi różnica?

Preparaty z potasem mogą różnić się:

 
cena potasuPrzyjrzyjmy się po kolei każdemu z tych czynników. Jeśli chodzi o dawkę potasu – może się ona znacząco różnić. Jedna tabletka/kapsułka może zawierać od kilkudziesięciu do kilkuset miligramów potasu. W zależności od tego ile tabletek należy przyjąć w ciągu dnia – ostatecznie przyjęta dawka potasu może sięgać do 1 g. Najwygodniejsze suplementy to takie, których nie trzeba zażywać częściej niż trzy razy dziennie. A optymalna dzienna dawka potasu to około 800 mg – taka ilość uzupełni pulę tego pierwiastka w organizmie, a jednocześnie nie dostarczy go zbyt wiele. Oczywiste jest, że im większa zawartość potasu w suplemencie, tym większa jest cena potasu.

Równie ważnym czynnikiem determinującym cenę potasu jest jego forma chemiczna. Najlepiej biodostępne są organiczne formy potasu, czyli cytrynian potasu. Jest on wchłaniany z przewodu pokarmowego w bardzo wysokim stopniu, a następnie dystrybuowany do komórek docelowych. Dzięki temu suplementacja jest skuteczna. Mniej przyswajalne – a zatem tańsze – są suplementy z nieorganicznymi związkami potasu, takimi jak chlorek potasu.

Na co zwrócić uwagę wybierając potas?

Wybierając jakikolwiek suplement – także ten zawierający potas – koniecznie należy zwrócić uwagę na jego jakość, wyrażaną przede wszystkim składem wolnym od jakichkolwiek zanieczyszczeń, jak i syntetycznych dodatków. Preparat powinien być przebadany pod kątem czystości, a nienaganny przebieg jego produkcji powinien znaleźć potwierdzenie w certyfikatach badań i spełnianiu unijnych wymogów. Natomiast skuteczność preparatu potwierdzać powinny badania kliniczne.

Koniecznie przeanalizować należy skład suplementu – bardzo często preparaty zawierają liczne wypełniacze, konserwanty, syntetyczne barwniki i ulepszacze. Cena potasu będzie wyższa w przypadku suplementów jakości premium, pozbawionych szkodliwych dla zdrowia dodatków. Zyskujesz za to pewność, że nie wprowadzasz do organizmu zbędnej chemii, która może uczulać, podrażniać przewód pokarmowy i ingerować w proces wchłaniania potasu. Jeśli zatem decydujesz się stosować suplement dla zdrowia – nie oszczędzaj na nim. Jesteśmy wystarczająco narażeni na działanie szkodliwych, syntetycznych związków – niech suplement nie będzie kolejnym ich źródłem. Tylko preparat dobrej jakości skutecznie zredukuje ryzyko niedoboru i wszechstronnie wspomoże Twój organizm.

Gdzie kupić potas?

gdzie kupić potasNa rynku dostępnych jest wiele suplementów zawierających potas. Jak wspomniano, różnią się one ceną, jakością i składem. Chcąc uzupełnić pulę potasu w organizmie lub przyjmować ten pierwiastek profilaktycznie, najlepiej sięgnąć po najlepszy produkt.

Szeroką ofertę suplementów z potasem można znaleźć w każdej aptece. W aptekach dostępne są preparaty o zróżnicowanej jakości i cenie, by każdy klient mógł znaleźć ofertę odpowiednią dla siebie. Warto w aptekach zasięgnąć porady farmaceuty, który może pomóc wybrać lepszy produkt w podobnej cenie.

Produkty z potasem dostępne są także w specjalistycznych sklepach ze zdrową żywnością i produktami dla sportowców, a także coraz częściej w marketach czy małych sklepikach. W przypadku tych ostatnich – zwykle są to preparaty, w których cena potasu jest niewielka i idzie w parze z wątpliwą jakością produktu.

Wybierz organiczny potas najwyższej jakości

Warto poszukać preparatu dostarczającego organicznych związków potasu, a wolnego od jakichkolwiek syntetycznych dodatków. Taki jest Potas Cheers.

Marka Cheers stawia głównie na jakość. Dotyczy ona zarówno starannie skomponowanego składu i optymalnych dawek substancji czynnych, jak i spełniania restrykcyjnych wymogów unijnych oraz przeprowadzania kontroli jakości. A wszystko to realizowane jest w najnowocześniejszych laboratoriach. Cheers to preparaty spełniające standardy farmaceutyczne, co czyni ich stosowanie bardzo bezpiecznym, a zarazem skutecznym. Bogata oferta suplementów obejmuje wszystkie te substancje czynne, po które chcemy sięgać najczęściej, aby zapobiegać ich niedoborom i wdrożyć skuteczną profilaktykę chorób cywilizacyjnych. Jednym z takich związków jest potas – ten w ofercie Cheers to potas organiczny, najwyższej jakości.

Potas OrganicznyWysoce bioprzyswajalny i organiczny potas w najlepszej dostępnej formie cytrynianu potasu.Potas OrganicznyZ KODEM RABATOWYM WAKACJE15 KUPISZ 15% TANIEJ!Potas polskiej marki Cheers wyróżnia się światową jakością:

 
Wszystkie te czynniki sprawiają, że potas marki Cheers to najlepszy tego typu suplement, który skutecznie uzupełnia pulę tego cennego elektrolitu w organizmie. Jeśli chcesz zadbać o zdrowie i dostarczyć organizmowi wyłącznie doskonale przyswajalnego potasu bez zbędnej chemii – sięgnij po preparat Cheers. Kompleksowo zadbasz o stan swojego zdrowia i dzień po dniu będziesz cieszyć się znacznie lepszym samopoczuciem.

Gdzie kupić potas marki Cheers?

Suplementy diety Cheers dostępne są w sklepie internetowym prowadzonym przez właściciela marki. Dzięki temu cena potasu jest stała i cały czas pod kontrolą producenta. W sklepie internetowym można zamówić produkty wygodnie i szybko, o każdej porze dnia i nocy, a kurier sprawnie dostarczy przesyłkę wprost do rąk. Kupując bezpośrednio od producenta masz pewność, że wybierasz oryginalny produkt, który spełni Twoje oczekiwania i charakteryzuje się wysoką jakością i formułą clean label.

Źródła wiedzy:

https://www.doz.pl/leki/p1782-Potas
http://zdrowie.gazeta.pl/Zdrowie/1,101460,15774446,Potas___niedobor_i_nadmiar_nie_zawsze_latwo_rozpoznac.html
https://www.poradnikzdrowie.pl/diety-i-zywienie/co-jesz/potas-objawy-niedoboru-najlepsze-zrodla-w-zywnosci-aa-9tde-iqhF-gH9Q.html
https://www.everydayhealth.com/drugs/potassium-citrate
https://zdrowie.tvn.pl/a/naturalne-zrodla-potasu-i-jego-rola-w-organizmie
https://www.healthline.com/nutrition/high-potassium-foods

Joanna Łysak Autor

Dietetyk i certyfikowany ekspert żywienia i ketozy. Zwolenniczka zdrowego stylu życia i zdrowej diety, propagatorka trendu clean label, praktyk diety ketogenicznej i postu przerywanego. W pracy i życiu prywatnym stawia na brak kompromisów – sięga wyłącznie po produkty i suplementy diety najwyższej jakości.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o
Copyright © 2018 by Cheers. All rights reserved.
Twój koszyk
0