Dawkowanie witaminy B12 – ile powinna wynosić dzienna dawka

dawkowanie witaminy B12W dzisiejszych czasach wiemy coraz więcej o zdrowiu i o tym, że wiele w tej kwestii zależy od naszych codziennych wyborów żywieniowych. Właściwie skomponowana dieta to podstawowy filar zdrowia i profilaktyki wielu chorób. Jednak dziś – pomimo usilnych starań – ciężko jest dostarczyć wszystkich cennych składników odżywczych. Dlaczego? Dziś żywność jest coraz uboższa w witaminy i minerały. Kolejną kwestią jest zwiększone zapotrzebowanie na witaminy, co wynika z powszechnego oddziaływania stresu, wolnych rodników, zanieczyszczeń środowiska oraz chorób cywilizacyjnych. Niedobory witamin nie należą zatem do rzadkości. Każdy niedobór witaminowy może skutkować poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi, a jednymi z najgroźniejszych są te związane ze zbyt niskim poziomem witaminy B12.

Zapotrzebowanie organizmu i dawkowanie witaminy B12

Witamina B ComplexNajbardziej kompletny zestaw witamin z grupy B, wzbogacony o cholinę, inozytol oraz bioperynę, zwiększającą wchłanianie.Witamina B ComplexZOBACZ W SKLEPIEDzienna dawka witaminy B12 zależna jest od wieku i wynosi średnio:

– noworodki do 1 r. ż. – 1,5 µg
– dzieci 1 – 3 lata – 2 µg
– dzieci 4 – 6 lat – 2,5 µg
– dzieci 7 – 9 lat – 3 µg
– dziewczęta 10 – 18 lat – 3 µg
– chłopcy 10 – 18 lat – 3 µg
– kobiety – 2,5 – 3 µg
– kobiety w ciąży oraz w okresie laktacji – 4 µg
– mężczyźni – 2,5 – 3 µg

Należy mieć jednak na uwadze, że przytoczone dane liczbowe dotyczą osób zdrowych.

Warto zauważyć, że witamina B12 dostępna w produktach spożywczych, nie jest przyswajalna w 100% . Oto kilka przykładów, w jakim stopniu przyswajamy witaminę B12 z pokarmów: ryby 42%, mięso 60 – 80%, jaja 10%.

Przyswajalność witaminy B12 z diety ograniczona może być stosowaniem niektórych leków lub współwystępowaniem określonych chorób. Wtedy dochodzi do zagrożenia niedoborem witaminy B12 – zapotrzebowanie na nią znacząco wzrasta.

Czynniki predysponujące do suplementacji witaminy B12 i przyjmowania dużych dawek witaminy B12 to:

– zaburzenia wchłaniania w przebiegu stanów zapalnych, celiakii, zanikowego zapalenia błony śluzowej żołądka
– stosowanie leków: hormonalnej antykoncepcji, przeciwdrgawkowych, inhibitorów pompy protonowej
– choroba Addisona – Biermera

Na niedobór witaminy B12 narażone są także osoby rezygnujące ze spożycia produktów odzwierzęcych.

W jaki sposób dostarczyć dziennej dawki witaminy B12?

Aby dostarczyć wymaganych ilości witaminy B12, należy przyjmować jej jak największe dawki z dietą. Naturalne źródła witaminy B12 (kobalaminy) to produkty pochodzenia zwierzęcego – ryby, mięsa, podroby, jaja, mleko, nabiał. Brak kobalaminy w produktach pochodzenia roślinnego przyczynia się do częstszych jej niedoborów u wegetarian i wegan. Dieta eliminująca mięso i ryby jest zatem wskazaniem do suplementacji witaminą B12. Konieczne jest to także w przypadku oddziaływania wymienionych powyżej czynników ograniczających wchłanianie B12.

Aby maksymalnie wykorzystać witaminę B12 dostarczaną wraz z dietą, warto zadbać o jak najefektywniejsze jej wchłanianie z przewodu pokarmowego. W tym celu należy dostarczać pozostałych witamin z grupy B, gdyż zwiększają one biodostępność kobalaminy. Unikać należy natomiast alkoholu, spożywania dużych ilości cukru, stosowania leków z kodeiną czy kwasem acetylosalicylowym.

Dawkowanie witaminy B12 zależy od wieku, poziomu B12 we krwi, stosowanej diety, np. w przypadku profilaktyki miażdżycy zaleca się suplementować 3 mikrogramy B12 dziennie, natomiast w leczeniu niedoborów – nawet 250 do 1000 mikrogramów. Najbezpieczniej jest stosować witaminę B12 zgodnie z zaleceniami na opakowaniu suplementu lub po konsultacji z lekarzem. Stosując kapsułki z witaminą B12 nie należy obawiać się przedawkowania kobalaminy – nie została bowiem ustalona maksymalna dawka witaminy B12. Wynika to z faktu, iż witamina B12 jest rozpuszczalna w wodzie, a zatem jej nadmiar usuwany jest wraz z moczem. Nie stwierdzono jak dotąd toksycznego działania witaminy B12 na organizm – dlatego możliwe jest stosowanie wysokich dawek witaminy B12 w formie zastrzyków domięśniowych.

Justyna Kowalewska Autor

Justyna Kowalewska to dietetyk z 10-letnim doświadczeniem. Zwolenniczka zdrowego stylu życia i zdrowej diety, propagatorka trendu clean label, wieloletni praktyk diety ketogenicznej. W pracy i życiu prywatnym stawia na brak kompromisów – sięga wyłącznie po produkty i suplementy diety najwyższej jakości.

Oceń nasz artykuł
  • Czy ten artykuł był przydatny?
4.7
Ocena użytkowników 5 (1 vote)
Sending

2
Dodaj komentarz

avatar
0 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors
Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o