Kwas foliowy – jedna z najważniejszych witamin z grupy B

kwas foliowyKwas foliowy, czyli witamina B9 to witamina niezbędna na każdym etapie naszego życia, poczynając od rozwoju płodowego. Suplementacja kwasu foliowego zalecana jest przede wszystkim kobietom w ciąży i planującym ciążę, ale także małym dzieciom, osobom dorosłym i seniorom. Warto poznać rolę kwasu foliowego w organizmie i dowiedzieć się, jakie są przyczyny i konsekwencje niedoboru witaminy B9.

Kwas foliowy – niezbędny dla serca i mózgu

Witamina B9 to związek potrzebny każdej komórce naszego ciała. Jako kofaktor licznych enzymów i regulator przemian metabolicznych, kwas foliowy reguluje procesy wzrostu i podziału komórek. Witamina B9 to jedna z najważniejszych witamin dla rozwijającego się płodu, która minimalizuje ryzyko rozwoju wad cewy nerwowej u dziecka. Ponadto kwas foliowy pomaga donosić ciążę i ogranicza przypadki poronień czy porodów przedwczesnych.

Witamina B ComplexNajbardziej kompletny zestaw witamin z grupy B, wzbogacony o cholinę, inozytol oraz bioperynę, zwiększającą wchłanianie.Witamina B ComplexZOBACZ W SKLEPIEWitamina B9 – jak każda z witamin z grupy B – wspomaga pracę układu nerwowego, ograniczając rozwój zmian neurodegeneracyjnych, zwiększając wytrzymałość na stres oraz wspomagając pamięć i koncentrację. Równie ważny jest wpływ kwasu foliowego na układ krążenia. Podobnie jak witamina B12, kwas foliowy wpływa pozytywnie na układ sercowo – naczyniowy. Regulując poziom homocysteiny, kwas foliowy ogranicza rozwój zmian miażdżycowych, a także powikłań miażdżycy. Witamina B9 stanowi zatem związek wspomagający codzienne funkcjonowanie organizmu, a także profilaktykę wielu chorób przewlekłych.

Kwas foliowy dla kobiet w ciąży

Kobiety w ciąży i planujące ciążę powinny szczególnie dbać o dietę, co ma bezpośredni wpływ na prawidłowy rozwój dziecka. Eksperci zalecają przede wszystkim suplementowanie kwasu foliowego w ciąży. Kwas foliowy odgrywa kluczową rolę w rozwoju układu nerwowego płodu na początkowych etapach życia. Szybko dzielące się komórki płodu potrzebują wysokich dawek kwasu foliowego, który reguluje przemiany aminokwasów i kwasów nukleinowych. Odpowiednio wysoka podaż kwasu foliowego zapobiega nie tylko rozwojowi wad cewy nerwowej, ale także innym wadom.

Korzyści z suplementowania kwasu foliowego w ciąży dotyczą zmniejszenia ryzyka:

– bezmózgowia
– rozszczepu kręgosłupa
– przepukliny oponowo – rdzeniowej
– rozszczepu wargi i podniebienia
– zespołu Downa
– wad serca
– wad układu moczowego

Ponadto kwas foliowy w ciąży zmniejsza ryzyko rozwoju stanu przedrzucawkowego czy poronień.

Suplementowanie kwasu foliowego nie powinno być ograniczone wyłącznie do pierwszego okresu ciąży. W rzeczywistości każda kobieta w okresie rozrodczym powinna zadbać o to, aby dostarczać optymalnych ilości kwasu foliowego. W przypadku niezaplanowanej ciąży kobieta dowiaduje się o zapłodnieniu najczęściej po kilku tygodniach. A to właśnie te pierwsze tygodnie są kluczowe dla rozwoju układu nerwowego dziecka. Dlatego już w okresie przed zapłodnieniem poziom folianów w organizmie przyszłej mamy powinien być wystarczająco wysoki.

Jakie informacje przydadzą się każdej kobiecie planującej macierzyństwo?

Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników zalecają co następuje:

– każda kobieta w okresie rozrodczym powinna zadbać o wzbogacenie diety o produkty bogate w naturalne foliany: zielone liście warzyw, jaja, drożdże, produkty pełnoziarniste, orzechy czy wątróbkę
– kobiety planujące ciążę powinny rozpocząć suplementację folianami na co najmniej 12 tygodni przed planowanym zapłodnieniem
– suplementacja kwasem foliowym powinna być kontynuowana przez cały okres ciąży i karmienia piersią

Minimalne dawki suplementacyjne to 400 mikrogramów na dobę, a u kobiet o wysokim ryzyku rozwoju wad wrodzonych dawki mogą być zwiększone do nawet kilku mg na dobę.

Dlaczego niedobór kwasu foliowego jest tak częsty?

Każda witamina B to związek rozpuszczalny w wodzie, zatem nadmiar witamin usuwany jest wraz z moczem. Uniemożliwia to tworzenie ustrojowych zapasów witamin B i wymaga ich codziennego dostarczenia wraz z dietą. Najbogatsze źródło witaminy B9 to warzywa zielonolistne, ponadto kwas foliowy występuje w pełnoziarnistych produktach zbożowych, warzywach strączkowych, brokułach, bobie, szparagach czy owocach cytrusowych.

Niedobór kwasu foliowego może wynikać oczywiście z niewłaściwie zbilansowanej diety, ale także strat kwasu foliowego wynikających z obróbki termicznej żywności.

Kolejnymi czynnikami ryzyka niedoboru witaminy B9 są:

– nadużywanie kawy
– picie alkoholu
– palenie papierosów
– stosowanie niektórych leków: antykoncepcji hormonalnej, kortykosteroidów, antybiotyków

Jeśli powyższe czynniki Ciebie dotyczą – koniecznie zadbaj o dostarczenie większych dawek kwasu foliowego. Podobnie, gdy planujesz ciążę, chcesz zapobiec rozwojowi miażdżycy czy chorób neurodegeneracyjnych lub chcesz zwiększyć swoją odporność na stres i poprawić zdolność do nauki. Poza uwzględnieniem w diecie produktów o wysokiej zawartości kwasu foliowego, warto sięgnąć po suplementy. Można zażywać preparat zawierający wyłącznie witaminę B9 lub po witaminę B kompleks, czyli zestaw wielu witamin z grupy B. Taka złożona suplementacja zapewni kompleksowe wsparcie całego organizmu i znacznie poprawi samopoczucie psychiczne.