Nadmiar witaminy C – kiedy może wystąpić i jakie są jego objawy

przedawkowanie witaminy COmawiając zawartość poszczególnych witamin w diecie, najczęściej baczna uwaga zwracana jest na to, aby nie dostarczyć zbyt małych ich ilości. A co z przedawkowaniem witamin? Niekiedy konsekwencje przedawkowania niektórych witamin są równie groźne, co ich niedobór. Najczęściej poważne konsekwencje namiaru witamin dotyczą tych związków, które są nierozpuszczalne w wodzie i podlegają kumulacji w organizmie. Trudno jest natomiast przedawkować witaminy, które rozpuszczają się w wodzie, gdyż ich nadmiar może być usunięty z organizmu za pośrednictwem nerek. I właśnie taką witaminą jest witamina C. Kto jest narażony na przedawkowanie kwasu askorbinowego? I jakie są objawy hiperwitaminozy?

Przedawkowanie witaminy C – czy jest możliwe?

Witamina CNajlepsza, naturalna witamina c, cechująca się bardzo wysoką przyswajalnością, wzbogacona o bioflawonoidy.Witamina C NaturalnaZOBACZ W SKLEPIENadmiar witaminy C w organizmie najczęściej wynika z niekontrolowanej suplementacji, jednak warto podkreślić, że zdarza się to bardzo rzadko. Doskonała dostępność suplementów z witaminą C i zażywanie jej nieświadomie z kilku różnych źródeł, gdy suplementujemy jednocześnie kilka preparatów, mogą przyczynić się do przyjmowania codzienne wysokich dawek witaminy C. Jednak nawet to nie zawsze prowadzi do przedawkowania kwasu askorbinowego, gdyż organizm skutecznie broni się przed hiperwitaminozą. Z jednej strony ograniczone zostaje wchłanianie witaminy C z przewodu pokarmowego, a z drugiej – jej nadmiar usuwany jest wraz z moczem. Nawet długotrwałe przyjmowanie dawek 1000 mg witaminy C dziennie, zalecane w stanach osłabionej odporności, nie spowoduje żadnych konsekwencji.

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę C szacowane jest orientacyjnie na około kilkadziesiąt miligramów na dobę, jednak jest to minimalna dawka witaminy C, która musi być dostarczona wraz z dietą dla zachowania zdrowia. W stanach zwiększonego zapotrzebowania na witaminę C, np. w okresie ciąży i laktacji, w stanach częstego zapadania na infekcje czy u palaczy rekomendowane dawki witaminy C sięgają nawet kilkuset miligramów. Ogólnie przyjęty górny limit spożycia tego związku, który nie powoduje żadnych działań niepożądanych to 2 g na dobę. Odpowiedź na pytanie czy przedawkowanie witaminy C jest możliwe brzmi: jest, ale zdarza się bardzo rzadko. A objawy hiperwitaminozy nie stanowią znaczącego zagrożenia dla zdrowia.

A co z podawaniem witaminy C dożylnie? W badaniach klinicznych na pacjentach onkologicznych dowiedziono, że okresowe podawanie dożylnie nawet bardzo wysokich dawek witaminy C, rzędu 1,5 g/kg masy ciała, nie spowodowało żadnego negatywnego wpływu na zdrowie. Jedynym warunkiem powodzenia takiej terapii jest sprawne funkcjonowanie nerek.

Przedawkowanie czyli nadmiar witaminy C – objawy

Czy witamina C szkodzi? Witamina C nie jest toksyczna, jednak długotrwałe przyjmowanie jej w dawkach przekraczających 2000 mg na dobę może wywołać szereg objawów, głównie ze strony przewodu pokarmowego.

Objawy przedawkowania witaminy C:

– nudności
– wymioty
– biegunki
– zgaga
– ból brzucha

Możliwe jest ponadto wystąpienie wysypek skórnych, bólów głowy, bezsenności oraz powstawania kamieni w nerkach. Po zaprzestaniu spożywania wysokich dawek witaminy C, wspomniane objawy powinny szybko ustąpić. Jedyny przypadek, gdy nadmiar witaminy C może być groźny, dotyczy osób cierpiących na hemochromatozę. W organizmie takich osób zdeponowane są w nadmiarze znaczne ilości żelaza, a wysoka podaż kwasu askorbinowego prowadzi do nasilania uszkodzenie tkanek.

Niedobory groźniejsze niż nadmiar witaminy C – objawy i konsekwencje hipowitaminozy

Przedawkowanie witaminy C zdarza się niezwykle rzadko, natomiast niedobory spotykane są powszechnie. Ustalone oficjalnie dzienne zapotrzebowanie na witaminę C rzędu kilkudziesięciu miligramów, w rzeczywistości jest za niskie, aby odczuć prozdrowotne działanie tego związku. Sugerowanie się takimi wytycznymi może wręcz prowadzić do niedoborów, bo z dostarczanych z dietą kilkudziesięciu mg witaminy C wchłonie się zawsze nieco mniej.

W dłuższej perspektywie czasu pojawić mogą się pierwsze objawy niedoboru witaminy C:

– skłonność do powstawania siniaków
– spowolnione gojenie się ran
– stany zapalne błon śluzowych
– bóle stawów
– krwawiące dziąsła
– zmęczenie i osłabienie
– częstsza zapadalność na infekcje

Bardziej odległe w czasie konsekwencje niedoboru witaminy C obejmują wszystkie te schorzenia, które rozwijają się na podłożu działania wolnych rodników na organizm – mowa zatem o większości schorzeń określanych mianem chorób cywilizacyjnych. Niedobór witaminy C zwiększa zatem ryzyko zachorowania na miażdżycę, nadciśnienie, zawał serca, cukrzycę, a nawet niektóre nowotwory.

Dieta i suplementy – nie grozi Ci przedawkowanie witaminy C

Jeśli chcesz zapewnić odpowiednią podaż witaminy C, urozmaić swoją dietę w jak największą ilość warzyw i owoców, ale zawsze pamiętaj, aby w miarę możliwości spożywać je na surowo. Jeśli konieczna jest obróbka cieplna, niech będzie to gotowanie na parze przez jak najkrótszy czas. W jakich produktach znajduje się najwięcej witaminy C? Występowanie kwasu askorbinowego w dużych ilościach w cytrusach jest faktem powszechnie znanym, ale to nie jedyne źródła witaminy C. Owoce godne uwagi to także kiwi, truskawki, dzika róża czy acerola. Z warzyw na szczególną uwagę zasługują papryka, pomidory, brokuły oraz natka pietruszki.

Najpewniejszym sposobem na dostarczenie terapeutycznych dawek witaminy C jest jej suplementowanie. Terapia witaminą C powinna polegać na dostarczaniu dawek rzędu 1000 mg, ale zwrócić należy uwagę na przyswajalność stosowanego preparatu. Jeśli sięgniesz po syntetyczną witaminę C – możesz przyswoić niewielki procent jej deklarowanej przez producenta zawartości. Jeśli jednak zdecydujesz się na naturalną witaminę C z dzikiej róży czy aceroli – przyswajalność takiej witaminy może sięgać nawet 100%. Analizując skład suplementu z kwasem askorbinowym, zwróć uwagę na zawartość naturalnych ekstraktów roślinnych stanowiących cenne źródło zarówno witaminy C, jak i bioflawonoidów i innych antyutleniaczy o prozdrowotnych właściwościach.