Niedobór cynku – objawy, przyczyny, profilaktyka

niedobór cynkuCynk to minerał konieczny dla prawidłowego funkcjonowania każdego z nas. Organizm potrzebuje go w naprawdę małych ilościach, jednak mimo to niedobór cynku nie należy do rzadkości. Wynika to z faktu, iż cynk nie jest powszechnie dostępny w diecie, ponadto istnieje szereg schorzeń upośledzających wchłanianie cynku z przewodu pokarmowego. I tak niemal 30% ludności na całym świecie nie dostarcza odpowiednich ilości cynku wraz z dietą. Wpływa to oczywiście negatywnie na stan zdrowia. Czy można zapobiec niedoborowi cynku?

Dlaczego warto dbać o prawidłowy poziom cynku w organizmie?

Cynk to pierwiastek śladowy, jednak pomimo znikomej jego zawartości w organizmie, pełni on wiele ważnych funkcji. Całkowita zawartość cynku w ciele człowieka wynosi około 2 – 2,5 g, a największe jego ilości skumulowane są w mięśniach, tkance kostnej, mózgu czy czerwonych krwinkach. Cynk jest kofaktorem licznych enzymów, ponadto niezbędny jest dla prawidłowego przebiegu podziałów komórkowych. Dzięki temu reguluje większość procesów fizjologicznych.

ZMB6 – Magnez, Cynk, B6Optymalne połączenie naturalnych, organicznych form cynku i magnezu z witaminą B6 o najwyższej biodostępności.ZMB6 – Magnez, Cynk, B6ZOBACZ W SKLEPIEZ racji właściwości antyoksydacyjnych cynk spowalnia procesy starzenia i chroni przed szkodliwym wpływem wolnych rodników, wspomaga odporność, może stanowić istotny element profilaktyki antynowotworowej oraz uzupełnienie leczenia onkologicznego. Ponadto cynk wspomaga funkcjonowanie układu nerwowego, warunkuje prawidłowe przewodnictwo nerwowe, pamięć i koncentrację, gwarantuje doskonały nastrój.

Pierwiastek ten odgrywa niebagatelną rolę w utrzymaniu prawidłowego przebiegu ciąży, normalizuje wydzielanie insuliny i utrzymanie prawidłowej glikemii, a także dba o zdrowie serca, wspomaga wzrok oraz zapewnia piękny wygląd skóry i włosów.

Ile cynku potrzebujemy, aby zapobiegać niedoborowi cynku?

Zapotrzebowanie na cynk zależy od wieku – małe dzieci potrzebują około 2 – 5 mg cynku dziennie, nastolatki – około 8. Osoby dorosłe powinny dostarczyć 10 – 11 mg cynku, a kobiety w ciąży i karmiące piersią – 12 – 13 mg. Czy możliwe jest dostarczenie takich ilości tego pierwiastka z dietą? Cynk w pokarmach występuje w niewielkich ilościach.

Najbogatsze źródła cynku to:

– wątroba cielęca i wieprzowa
– pestki dyni
– kakao
– ser ementaler
– kasza gryczana
– migdały
– płatki owsiane
– nasiona słonecznika
– orzechy laskowe
– jaja
– natka pietruszki
– kasza jęczmienna
– ryby i owoce morza

Przyswajalność cynku z diety nie jest najwyższa i wynosi do 40%. Z tego względu trudno jest dostarczyć wymaganych ilości cynku w diecie. Czy to jest najistotniejszą przyczyną niedoboru cynku?

Skąd się bierze niedobór cynku?

Poza ograniczoną dostępnością cynku w diecie, nie brakuje także innych czynników sprzyjających rozwojowi niedoboru cynku.

Najczęściej na brak cynku narażone są następujące osoby:

– alkoholicy
– kobiety w ciąży i karmiące piersią
– wegetarianie i weganie
– osoby cierpiące na schorzenia przewodu pokarmowego i zespoły złego wchłaniania
– stosujący leki moczopędne lub wysokie dawki żelaza
– dzieci i młodzież w okresie dojrzewania
– osoby w podeszłym wieku.

Objawy niedoboru cynku

Zbyt niski poziom cynku w organizmie manifestuje się różnymi zaburzeniami w funkcjonowaniu licznych organów. Pierwszymi symptomami niedoboru są najczęściej problemy skórne – przesuszenie skóry, egzema, zajady, rozstępy, spowolnione gojenie się ran. Ponadto zauważyć można nadmierne wypadanie włosów i łamliwość paznokci. Niedobór cynku skutkuje osłabieniem odporności, utratą apetytu, zaburzeniem zmysłu węchu i smaku.

Dłużej utrzymujący się niedobór cynku może prowadzić do:

– zaburzeń dojrzewania u dzieci
– zahamowania wzrostu
– zaburzenia płodności i potencji u mężczyzn
– depresji
– nasilenia stanów zapalnych
– przyspieszenia starzenia się organizmu
– nasilenia objawów cukrzycy

Niedobór cynku w ciąży prowadzi natomiast do zaburzeń rozwoju płodu oraz zwiększonego ryzyka porodu przedwczesnego. Aby zapobiec takim poważnym konsekwencjom niedoboru cynku warto uzupełnić dietę suplementami. Cynk w tabletkach to skuteczny sposób na zapobieganie niskiemu poziomowi tego pierwiastka w organizmie – wystarczy jedynie wybrać dobrze przyswajalną postać cynku, bez syntetycznych dodatków.