Niedobór potasu – objawy i przyczyny

niedobór potasuPotas to pierwiastek kluczowy dla zdrowia organizmu. Warunkuje prawidłowe funkcjonowanie serca i mózgu, wspomaga pracę nerek czy mięśni. Dziennie musimy dostarczyć go naprawdę sporo – zapotrzebowanie na potas szacowane jest na około 4700 mg na dobę. A z dietą najczęściej udaje nam się dostarczyć około połowy z tej ilości. Nie oznacza to jednak, że jest to bezpośrednią przyczyną hipokaliemii, czyli zbyt niskiego poziomu potasu we krwi. Dzięki precyzyjnym mechanizmom regulującym, organizm utrzymuje poziom potasu we krwi w fizjologicznym zakresie 3,5 – 5,5, mmol/l. Jeśli jednak dojdzie do nadmiernej utraty tego pierwiastka z organizmu – np. na drodze wymiotów, bardzo szybko dojdzie do rozwoju hipokaliemii. Właśnie dlatego – pomimo, iż dieta nie prowadzi bezpośrednio do niedoboru potasu – warto regularnie stosować suplementy z potasem.

Brak potasu w organizmie – jakie są jego przyczyny?

Potas OrganicznyWysoce bioprzyswajalny i organiczny potas w najlepszej dostępnej formie cytrynianu potasu.Potas OrganicznyZOBACZ W SKLEPIEJak już wspomniano, samo ograniczenie spożycia potasu poniżej rekomendowanych 4700 mg dziennie nie prowadzi do rozwoju niedoboru potasu. Kluczowe znaczenie ma natomiast nadmierna utrata potasu z organizmu. Najczęściej do ucieczki tego elektrolitu z organizmu dochodzi na drodze wymiotów i biegunek w przebiegu zatruć pokarmowych, stosowania leków przeczyszczających czy podczas leczenia onkologicznego. Do zubożenia puli potasu w organizmie dochodzi także na drodze utraty potasu z moczem – w przebiegu cukrzycy, zespołu Cushinga, zwiększonego poziomu aldosteronu czy stosowania leków moczopędnych.

Inne przyczyny niedoboru potasu to rozległe oparzenia, insulinoterapia, zaburzenia wchłaniania z przewodu pokarmowego. Nie brakuje zatem czynników, które mogą prowadzić do niedoboru potasu – a stan ten stwierdzany jest bardzo często. To najpopularniejszy niedobór diagnozowany w organizmie. A jego konsekwencje mogą być poważne – warto zatem dowiedzieć się jak objawia się niedobór potasu i jak można mu przeciwdziałać.

Najczęstsze objawy niedoboru potasu

Niedobór potasu objawia się przede wszystkim zaburzeniami ze strony układu krążenia. Pojawić może się nadciśnienie, zaburzenia rytmu serca, niekiedy spotykana jest wzmożona krzepliwość krwi. Osoba z niskim poziomem potasu odczuwa zmęczenie, senność, apatię i drażliwość. Bardzo specyficznym i uciążliwym objawem jest ból mięśni, ich osłabienie i łatwa męczliwość.

Z racji spowolnienia pracy mięśniówki jelit, możliwe są zaparcia oraz problemy trawienne, a w związku z zaburzeniem funkcji nerek i gospodarki wodnej organizmu, zauważalne są obrzęki kończyn. Charakterystyczne są także zaburzenia ze strony układu nerwowego – zaburzenia czucia, nietolerancja zimna, nadmierne pragnienie czy parestezje.

Objawy niedoboru potasu mogą narastać stopniowo w czasie, pojawiając się jeden po drugim, bądź wystąpić gwałtownie – jest to związane z tempem zmniejszania się poziomu potasu we krwi. Niekiedy objawy te mogą pojawić się nawet wtedy, gdy poziom pierwiastka we krwi nie przekroczył dolnej granicy 3,5 mmol/l, ale nastąpił bardzo szybki spadek poziomu potasu względem wartości wyjściowej.

Jak zapobiegać niedoborowi potasu?

Zbyt niski poziom potasu w organizmie prowadzi do poważnych komplikacji zdrowotnych. Dlatego tak ważne jest zapobieganie niedoborom potasu. Najskuteczniejszym sposobem jest wdrożenie diety dostarczającej jak największych ilości tego pierwiastka oraz suplementacja. Z racji, iż z dietą dostarczamy mniej potasu niż wynosi nasze dzienne zapotrzebowanie, stosowanie suplementacji potasem nie powinno prowadzić do przedawkowania. A może przynieść szereg korzyści dla zdrowia, w tym profilaktykę chorób układu krążenia.

Aby dostarczyć wraz z dietą jak największych ilości potasu, należy wzbogacić codzienny jadłospis w następujące produkty:

– kakao
– rośliny strączkowe
– pestki dyni
– migdały
– orzechy
– mak
– natkę pietruszki
– awokado
– pomidory, sok pomidorowy i przecier pomidorowy
– wody wysokozmineralizowane

Wchłanianie potasu z przewodu pokarmowego ograniczane jest przez kawę, alkohol, cukier, aspirynę i niektóre antybiotyki – spożywając produkty bogate w potas, unikaj ich łączenia z wymienionymi czynnikami. Natomiast pozytywny wpływ na przyswajalność potasu ma witamina B6 oraz magnez. Oczywiście należy unikać nieuzasadnionego stosowania leków przeczyszczających czy moczopędnych.

Dietę należy uzupełnić suplementacją potasu. Najlepiej jest sięgnąć po organiczną, a zatem doskonale przyswajalną postać pierwiastka, taką jak cytrynian. Jak już wspomniano – ryzyko przedawkowania potasu jest niewielkie, gdyż nasz organizm wykształcił wiele mechanizmów, które sprawnie wydalają nadmiar potasu z organizmu. Jeśli zatem stosujemy suplement z tym pierwiastkiem zgodnie z zaleceniem na opakowaniu – nic nam nie grozi. Ostrożność powinny zachować jedynie osoby stosujące diuretyki zatrzymujące potas oraz stosujące leki modyfikujące krzepliwość krwi.