Suplementacja cynku – kiedy sięgać po cynk w tabletkach?

suplementacja cynkuCoraz więcej osób uświadamia sobie, jak wielki wpływ na nasze zdrowie ma dieta. Staramy się zatem dostarczyć jak najwięcej składników odżywczych, a dietę chętnie uzupełniamy suplementacją. Suplementy, po które sięgamy najczęściej to witamina D3, kwasy omega 3 czy witamina C – i słusznie, gdyż wiele osób doświadcza ich niedoboru. Często jednak zapominamy o cynku – a zbyt niski poziom cynku dotyczy niemal 1/3 osób. Nie potrafimy rozpoznać objawów niedoborów cynku i nie wiemy, jak ważną rolę pełni cynk w organizmie. Pora uzupełnić podstawową wiedzę dotyczącą cynku i sprawdzić, czy Ty także potrzebujesz suplementacji tego pierwiastka.

Dlaczego niedobory cynku są tak częste?

W codziennej diecie nie brakuje źródeł cynku, gorzej jednak z jego przyswajalnością. Najlepsze źródła cynku to wątroba cielęca i wieprzowa, mięsa, ryby i owoce morza. Nie zawsze produkty te cechują się wysoką zawartością cynku, ale za to zawarty w nich cynk przyswaja się w wysokim stopniu. Natomiast nasiona strączkowe czy produkty zbożowe zawierają cynk, ale także kwas fitynowy – a ten związek uniemożliwia przyswojenie cynku, wapnia czy magnezu. Dieta wegetariańska i wegańska może sprzyjać zatem niedoborom cynku.

ZMB6 – Magnez, Cynk, B6Optymalne połączenie naturalnych, organicznych form cynku i magnezu z witaminą B6 o najwyższej biodostępności.ZMB6 – Magnez, Cynk, B6ZOBACZ W SKLEPIE

Ograniczeniu wchłaniania cynku z diety sprzyja:

 

Także schorzenia przewodu pokarmowego przebiegające z zaburzeniami wchłaniania oraz nadużywanie alkoholu ograniczają dostępność cynku z diety.

Objawy zapotrzebowania na cynk

Niedobór cynku przez długi czas może zostać nierozpoznany – symptomy są mało charakterystyczne i mogą być mylone z innymi niedoborami witaminowo – mineralnymi. Na co zwrócić szczególną uwagę?

Charakterystyczne objawy niedoboru cynku to:

 

Ponadto niskiemu poziomowi cynku towarzyszą mniej specyficzne objawy – ogólne osłabienie, zaburzenia odporności, stany depresyjne, pogorszenie kondycji skóry (trądzik, rozstępy, spowolnione gojenie się ran) oraz nadmierne wypadanie włosów.

Kiedy warto sięgnąć po cynk? Suplement diety z tym pierwiastkiem polecany jest przede wszystkim każdemu, kto zauważy u siebie objawy niedoboru cynku. Ale nie tylko – profilaktycznie cynk powinni stosować wegetarianie i weganie, osoby nadużywające alkoholu czy osoby stosujące przewlekle leki zaburzające wchłanianie cynku z przewodu pokarmowego.

Kolejne wskazania do suplementacji cynku to:

 

Po konsultacji z lekarzem po suplementy z cynkiem mogą sięgnąć także kobiety w ciąży – cynk zapewnia prawidłowy rozwój płodu, a zwłaszcza układu nerwowego, warunkuje wzrost i sprawność intelektualną oraz minimalizuje ryzyko komplikacji położniczych, takich jak poród przedwczesny czy odklejenie się łożyska.

Decydując się na suplementację cynku, warto sięgać po jego dobrze przyswajalne, organiczne formy – takie jak cytrynian cynku. Wskazane są ponadto preparaty typu clean label, czyli wolne od dodatku jakichkolwiek syntetycznych składników. Taki suplement zadziała bardzo skutecznie, szybko uzupełniając pulę cynku w organizmie i zapobiegając jego niedoborowi.

Dawkowanie cynku

dawkowanie cynkuCynk to pierwiastek, który w organizmie człowieka występuje w największych ilościach w układzie kostnym i mięśniowym, a także w erytrocytach i układzie nerwowym. Jako kofaktor kilkuset enzymów ma ogromny wpływ na przebieg procesów metabolicznych. Dlatego tak ważne jest dostarczenie odpowiednich ilości cynku.

Dzienna dawka cynku dla poszczególnych grup wiekowych jest następująca:

 

Zwiększone zapotrzebowanie na cynk dotyczy osób nadużywających alkoholu, stosujących niektóre leki, przyjmujących bardzo duże dawki witaminy B6. Także osoby chorujące na insulinooporność lub cukrzycę oraz dotknięte zespołami złego wchłaniania powinny dostarczyć większych dawek cynku.

A czy można przedawkować cynk?

Jeśli stosuje się go zgodnie z zaleceniami – nie jest to możliwe. Maksymalna dawka cynku, która nie powinna generować działań niepożądanych to około 150 – 200 mg, a dawka toksyczna cynku to około 1 g.

Zbyt wysokie ilości cynku w organizmie mogą prowadzić do:

 

Cynk jako suplement diety – zastosowanie

Działanie cynku w organizmie

Cynk to pierwiastek śladowy, który występuje w organizmie w niewielkiej ilości – a jednocześnie można znaleźć go w każdej komórce naszego ciała. Cynk przede wszystkim reguluje podstawowe funkcje życiowe, czyli podział i wzrost komórek – właśnie z tego powodu nazywany jest pierwiastkiem życia. Reguluje syntezę białek i kwasów nukleinowych, wykazuje silne właściwości antyoksydacyjne. Jakie jeszcze funkcje w organizmie pełni cynk?

Właściwości tego pierwiastka to:

 

Najbardziej znane właściwości cynku w kosmetyce i dermatologii

Cynk wpływa na kondycję skóry, włosów i paznokci regulując procesy podziałów komórkowych. Jaki wpływ na skórę mają suplementy zawierające cynk? Działanie tego typu preparatów to zapobieganie nadmiernemu wypadaniu włosów, wzmocnienie paznokci i ograniczenie ich łamliwości. Bardzo istotny jest także wpływ cynku na skórę – pierwiastek ten wspomaga leczenie stanów zapalnych, trądziku, nadmiernego rogowacenia skóry czy nadmiernego łojotoku. Działa antybakteryjnie i antyseptycznie. Cynk łagodzi podrażnienia, chroni skórę przed promieniowaniem UV, spowalnia procesy starzenia się – wspomaga bowiem syntezę kolagenu.

Cynk może być stosowany w formie zarówno suplementów doustnych, jak i aplikowanych na skórę maści. Jest także składnikiem preparatów aplikowanych na skórę głowy. Wtedy może skutecznie łagodzić objawy łupieżu, nadmiernego łojotoku czy wypadania włosów. Cynk jest ponadto cenionym składnikiem kosmetyków, gdzie pełni rolę czynnika chroniącego przed szkodliwym działaniem wolnych rodników i promieniowania UV.

Cena cynku – co na nią wpływa?

cena cynkuSuplementacja cynku kojarzona jest głównie z upiększającym działaniem cynku na włosy, skórę i paznokcie. Nie jest to jednak jedyne zastosowanie preparatów zawierających ten pierwiastek śladowy. Wiedząc coraz więcej o prozdrowotnych właściwościach cynku, coraz chętniej sięgamy po tabletki z cynkiem. Wybierając suplement diety z cynkiem możemy być zaskoczeni rozpiętością cen – możemy zapłacić zaledwie kilka – kilkanaście złotych, ale są też preparaty, za które trzeba zapłacić znacznie więcej. Od czego zależy cena cynku? I czy warto oszczędzać na zdrowiu?

Cena cynku jest odbiciem jakości preparatu

Wybór suplementu najczęściej podyktowany jest jego ceną – mając do wyboru preparat tańszy i droższy, wybierzemy ten, który kosztuje mniej. To czysta matematyka, prawda? Okazuje się, że nie – bo cena cynku podyktowana jest jego jakością. A jakość ta wyrażona może być dawką cynku, jego postacią chemiczną i stopniem przyswajalności, a także dodatkiem zbędnych, syntetycznych składników. Nie bez powodu preparaty dobrej jakości kosztują więcej – to cena, jaką trzeba ponieść za nowoczesną linię produkcyjną, liczne kontrole jakości, badania kliniczne potwierdzające skuteczność działania suplementu.

Bardzo częstą praktyką jest komponowanie składu suplementu w oparciu o syntetyczne składniki – mało przyswajalne formy nieorganiczne pierwiastków, konserwanty, wypełniacze, barwniki i aromaty. Efektem zażywania takich suplementów jest najczęściej brak efektu, a ściślej – brak zauważalnej poprawy funkcjonowania organizmu. Trudno bowiem spodziewać się prozdrowotnego działania suplementu, jeśli w jego składzie przeważają substancje zbędne dla naszego organizmu, co więcej – mogące mu szkodzić, a zawartość cynku i jego przyswajalność pozostawiają wiele do życzenia.

A w droższych preparatach? Jeśli zakupisz preparat jakości premium, możesz spodziewać się składu wolnego od syntetycznych dodatków, a zawarty w preparacie cynk wchłonie się znacznie lepiej.

Jaki cynk jest najlepszy?

Warto zwrócić uwagę na dawkę cynku. Dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek dla osoby dorosłej to około 10 mg – dobrze jest dostarczyć taką ilość cynku wraz z suplementem. Aby móc w pełni korzystać z prozdrowotnych właściwości cynku, warto jest ponadto wybierać preparaty o jak najwyższej przyswajalności – czyli występujące w organicznej formie. Szukaj zatem suplementów z cytrynianem cynku, który cechuje się wysoką rozpuszczalnością i uwalnia duże ilości jonów cynkowych. Na przyswajalność cynku wpływa pozytywnie obecność magnezu. Dodatkową korzyścią wynikającą z uzupełnienia składu magnezem czy witaminą B6 jest ich komplementarne działanie prozdrowotne.

Jeśli cynk dostępny jest w formie organicznej, niemal cała dostarczona dawka zostanie wykorzystana przez organizm. Niestety – większość preparatów z cynkiem to preparaty gorszej jakości, zawierające nieorganiczne formy cynku o ograniczonej przyswajalności. Ponadto trudno znaleźć preparaty wolne od konserwantów, barwników i aromatów. Na szczęście można wybrać preparat doskonałej jakości, który zawiera zarówno cynk, jak i magnez oraz witaminę B6 – a wszystko w jakości premium.

Gdzie kupić cynk? Wybierz cynk marki Cheers!

gdzie kupić cynkMarka Cheers to polska firma oferująca preparaty marki premium. Oznacza to, że skład suplementów diety komponowany jest zgodnie z zasadą clean label – a to wciąż rzadkość w preparatach prozdrowotnych. Suplementy Cheers zawierają wyłącznie naturalne witaminy i minerały o wysokim stopniu przyswajalności, których skład nie jest obciążony syntetycznymi dodatkami. Otoczka kapsułki wykonana jest bez dodatku substancji żelujących, zatem preparaty mogą być stosowane przez wegetarian i wegan.

W sklepie Cheers zakupić można najwyższej jakości preparat ZMB6, zawierający magnez, cynk oraz witaminę B6. Oferta Cheers obejmuje ponadto naturalną witaminę C, witaminę B complex, kwasy omega 3, preparat multiwitaminowy na dzień i na noc, formułę dla mocnych włosów oraz witaminy D3 i K2 – wszystkie najwyższej jakości, zapewniające skuteczną suplementację i bezpieczeństwo stosowania.

Wybierając organiczny cynk od Cheers zapewniasz sobie wysoko przyswajalny cynk najwyższej jakości. Suplementacja takiego cynku jest w pełni bezpieczna i skuteczna. Dobrze dobrane dawki pozwalają uzupełnić codzienną wymaganą porcję pierwiastka niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Źródła wiedzy:

https://wylecz.to/diety/niedobor-cynku-objawy-wlasciwosci-suplementacja-zrodla-w-diecie/
http://bonavita.pl/cynk-organiczny-na-wlosy-i-tradzik-wlasciwosci-cynku
Romaszkiewicz A.: Rola suplementacji cynku i witaminy A w profilaktyce i leczeniu chorób skóry.
Fitzherbert JC. Zinc deficiency in acne vulgaris. Med J Aust. 1977;2:685–6.
https://ods.od.nih.gov/factsheets/Zinc-HealthProfessional/

Justyna Kowalewska Autor

Justyna Kowalewska to dietetyk z 10-letnim doświadczeniem. Zwolenniczka zdrowego stylu życia i zdrowej diety, propagatorka trendu clean label, wieloletni praktyk diety ketogenicznej. W pracy i życiu prywatnym stawia na brak kompromisów – sięga wyłącznie po produkty i suplementy diety najwyższej jakości.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o
Copyright © 2018 by Cheers. All rights reserved.
Twój koszyk
0