Suplementacja cynku – kiedy sięgać po cynk w tabletkach?

suplementacja cynkuCoraz więcej osób uświadamia sobie, jak wielki wpływ na nasze zdrowie ma dieta. Staramy się zatem dostarczyć jak najwięcej składników odżywczych, a dietę chętnie uzupełniamy suplementacją. Suplementy, po które sięgamy najczęściej to witamina D3, kwasy omega 3 czy witamina C – i słusznie, gdyż wiele osób doświadcza ich niedoboru. Często jednak zapominamy o cynku – a zbyt niski poziom cynku dotyczy niemal 1/3 osób. Nie potrafimy rozpoznać objawów niedoborów cynku i nie wiemy, jak ważną rolę pełni cynk w organizmie. Pora uzupełnić podstawową wiedzę dotyczącą cynku i sprawdzić, czy Ty także potrzebujesz suplementacji tego pierwiastka.

Dlaczego niedobory cynku są tak częste?

Cynk to pierwiastek regulujący podziały komórkowe, aktywność wielu enzymów, procesy metaboliczne. Wspomaga pracę licznych układów: odpornościowego, nerwowego, rozrodczego. Normalizuje poziom lipidów i glukozy we krwi, reguluje wzrok, węch i smak, ogranicza rozwój depresji czy raka prostaty. Dziennie osoba dorosła powinna dostarczyć około 10 mg cynku – w przeciwnym razie dojdzie do zaburzenia funkcjonowania wielu narządów.

ZMB6 – Magnez, Cynk, B6Optymalne połączenie naturalnych, organicznych form cynku i magnezu z witaminą B6 o najwyższej biodostępności.ZMB6 – Magnez, Cynk, B6ZOBACZ W SKLEPIEW codziennej diecie nie brakuje źródeł cynku, gorzej jednak z jego przyswajalnością. Najlepsze źródła cynku to wątroba cielęca i wieprzowa, mięsa, ryby i owoce morza. Nie zawsze produkty te cechują się wysoką zawartością cynku, ale za to zawarty w nich cynk przyswaja się w wysokim stopniu. Natomiast nasiona strączkowe czy produkty zbożowe zawierają cynk, ale także kwas fitynowy – a ten związek uniemożliwia przyswojenie cynku, wapnia czy magnezu. Dieta wegetariańska i wegańska może sprzyjać zatem niedoborom cynku.

Ograniczeniu wchłaniania cynku z diety sprzyja ponadto:

– stosowanie suplementów zawierających wysokie dawki miedzi czy wapnia
– zażywanie kortykosteroidów, doustnej antykoncepcji hormonalnej, antybiotyków

Także schorzenia przewodu pokarmowego przebiegające z zaburzeniami wchłaniania oraz nadużywanie alkoholu ograniczają dostępność cynku z diety.

Objawy zapotrzebowania na cynk

Niedobór cynku przez długi czas może zostać nierozpoznany – symptomy są mało charakterystyczne i mogą być mylone z innymi niedoborami witaminowo – mineralnymi. Na co zwrócić szczególną uwagę?

Charakterystyczne objawy niedoboru cynku to:

– zaburzenia smaku i węchu
– spadek libido
– suchość w ustach
– zmniejszenie tolerancji na alkohol
– anemia

Ponadto niskiemu poziomowi cynku towarzyszą mniej specyficzne objawy – ogólne osłabienie, zaburzenia odporności, stany depresyjne, pogorszenie kondycji skóry (trądzik, rozstępy, spowolnione gojenie się ran) oraz nadmierne wypadanie włosów.

Cynk jako suplement diety – zastosowanie

Kiedy warto sięgnąć po cynk? Suplement diety z tym pierwiastkiem polecany jest przede wszystkim każdemu, kto zauważy u siebie objawy niedoboru cynku. Ale nie tylko – profilaktycznie cynk powinni stosować wegetarianie i weganie, osoby nadużywające alkoholu czy osoby stosujące przewlekle leki zaburzające wchłanianie cynku z przewodu pokarmowego.

Kolejne wskazania do suplementacji cynku to:

– łysienie plackowate
– trądzik krostkowy
– osłabione gojenie się ran i nasilone stany zapalne skóry
– spadek libido i zaburzenia płodności u mężczyzn
– zaburzenia wzrostu u dzieci
– zaburzenia widzenia (tzw. kurza ślepota)
– wspomagająco w leczeniu choroby Wilsona, związanej z nadmierną kumulacją miedzi w organizmie

Po konsultacji z lekarzem po suplementy z cynkiem mogą sięgnąć także kobiety w ciąży – cynk zapewnia prawidłowy rozwój płodu, a zwłaszcza układu nerwowego, warunkuje wzrost i sprawność intelektualną oraz minimalizuje ryzyko komplikacji położniczych, takich jak poród przedwczesny czy odklejenie się łożyska.

Decydując się na suplementację cynku, warto sięgać po jego dobrze przyswajalne, organiczne formy – takie jak cytrynian cynku. Wskazane są ponadto preparaty typu clean label, czyli wolne od dodatku jakichkolwiek syntetycznych składników. Taki suplement zadziała bardzo skutecznie, szybko uzupełniając pulę cynku w organizmie i zapobiegając jego niedoborowi.