Witamina C – działanie i zastosowanie

witamina c dzialanie i zastosowanieWitamina C to jedna z najważniejszych dla organizmu człowieka witamin – i jedna z najbardziej znanych. Po suplementy z witaminą C sięgamy bardzo często, najczęściej w celu wsparcia procesów odpornościowych. Jednak w rzeczywistości witamina C, czyli kwas askorbinowy wykazuje bardzo zróżnicowany, korzystny wpływ na zdrowie. Nasz organizm potrzebuje naprawdę sporo witaminy C – minimalne na nią zapotrzebowanie znacznie przekracza zapotrzebowanie na jakąkolwiek inną witaminę. Aby dostarczyć jej odpowiednich ilości, należy spożywać jak najwięcej warzyw i owoców, bo to w nich jest najwyższa zawartość witaminy C. Ale najczęściej to za mało – dlatego konieczna jest suplementacja witaminy C. Pora poznać właściwości prozdrowotne witaminy C, które z pewnością przekonają Cię do jej regularnej suplementacji.

Działanie witaminy C w organizmie

Witamina C to silny przeciwutleniacz, który chroni komórki ciała przed szkodliwym wpływem wolnych rodników. Te reaktywne formy tlenu odpowiedzialne są m. in. za szybsze starzenie się organizmu oraz rozwój wielu chorób cywilizacyjnych. Witamina C unieczynnia wolne rodniki, chroniąc białka, lipidy i kwasy nukleinowe przed degradacją. Wspomaga także układ odpornościowy w walce z drobnoustrojami i łagodzi stany zapalne.

Witamina CNajlepsza, naturalna witamina c, cechująca się bardzo wysoką przyswajalnością, wzbogacona o bioflawonoidy.Witamina C NaturalnaZOBACZ W SKLEPIEWitamina C jest niezbędna dla właściwej syntezy kolagenu – podstawowego białka budulcowego tkanki łącznej. Bez kwasu askorbinowego nie byłoby możliwe ostateczne przekształcenie prokolagenu w kolagen. Kolagen stanowi od 25 do 40% ogólnej zawartości białka w organizmie, a największe jego ilości występują w skórze, chrząstce, zębach, kościach oraz rogówce oka. Witamina C wywiera zatem znaczący wpływ na ich kondycję.

Kolejne cenne właściwości witaminy C to:

– aktywacja licznych enzymów
– udział w syntezie neurotransmiterów, zwłaszcza noradrenaliny oraz hormonów
– udział w metabolizmie niektórych leków
– wspomaganie gojenia się ran
– intensyfikowanie wchłaniania żelaza z przewodu pokarmowego
– normalizacja ciśnienia tętniczego krwi
– regulowanie poziomu glukozy w stanach hiperglikemii

W związku z tak zróżnicowaną rolą witaminy C, właściwości prozdrowotne tego związku są nie do przecenienia. Oczywiste staje się, że niedobory witaminy C odbiją się niekorzystnie na wielu aspektach zdrowia, zatem dobrze jest pomyśleć zawczasu nad profilaktyczną suplementacją witaminy C.

Witamina C – właściwości prozdrowotne

Witamina C nie jest syntetyzowana w organizmie, zatem musi być dostarczona wraz z dietą. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę C szacowane jest na około 1 mg/kg masy ciała u dorosłych i dwa razy więcej u dzieci. Ilość tę można dostarczyć wraz z dietą, jednak – po pierwsze nie brakuje czynników ograniczających wchłanianie witaminy C, a po drugie – często występują stany zwiększonego zapotrzebowania na tę witaminę. Zapewnienie właściwej podaży witaminy C bądź suplementacja większych jej dawek przynosi zatem szereg korzyści prozdrowotnych. Niekiedy odpowiednio wysokie spożycie witaminy C ma znaczenie dla profilaktyki licznych schorzeń, ale równie często suplementacja tego związku stanowi cenne uzupełnienie terapii. Jakie jest zatem zastosowanie witaminy C w medycynie?

Witamina C kontra choroby cywilizacyjne

Z racji bardzo wysokiego potencjału antyoksydacyjnego, witamina C wykorzystywana jest we wspomaganiu terapii wszystkich tych schorzeń, u podłoża których leży wzmożona aktywność wolnych rodników tlenowych. W praktyce oznacza to, iż w przypadku niemal każdej choroby określanej mianem cywilizacyjnej, witamina C może zapobiec jej rozwojowi oraz spowolnić postęp choroby. Mowa chociażby o miażdżycy i jej powikłaniach – chorobie niedokrwiennej, zawale serca czy udarze mózgu, cukrzycy, zaburzeniach immunologicznych, chorobach reumatoidalnych czy stanach zapalnych przewodu pokarmowego. Czym jeszcze może zaskoczyć witamina C? Właściwości antyoksydacyjne okazują się być bardzo przydatne we wspomaganiu chorób neurodegeneracyjnych, takich jak choroba Alzheimera, choroba Parkinsona, stwardnienie rozsiane czy schizofrenia.

Witamina C leczy raka?

Bez wątpienia najwięcej wątpliwości budzi wykorzystanie witaminy C w leczeniu nowotworów. W wielu badaniach in vitro wykazano, że wysokie stężenia witaminy C wykazują działanie toksyczne względem komórek nowotworowych. Oczywistym faktem jest ponadto, że właściwy tryb życia, rozumiany jako regularna aktywność fizyczna i dieta bogata w antyoksydanty (w tym witaminę C) ograniczyć może zachorowalność na wiele nowotworów. Taka korelacja zauważalna jest szczególnie dla raka piersi, okrężnicy, prostaty, płuc oraz odbytu. Dlatego też witaminie C przypisywane są właściwości antynowotworowe, jednak zbyt daleko posuniętym wnioskiem jest stwierdzenie, że witamina C leczy raka. Natomiast dożylne wlewy witaminy C u pacjentów poddanych chemioterapii łagodzą uciążliwe objawy leczenia, takie jak chroniczne zmęczenie czy nudności.

Najbardziej znane właściwości witaminy C w kosmetyce i medycynie estetycznej

Witamina C – jako silny utleniacz – jest cenionym składnikiem kosmetyków odmładzających, mających pobudzić syntezę kolagenu, wygładzić zmarszczki oraz ujędrnić skórę. Witamina C stosowana jest także w kosmetykach rozjaśniających przebarwienia, gdyż hamując syntezę melaniny, kwas askorbinowy ma działanie depigmentacyjne.

Koncentrat czystej witaminy C wykorzystywany jest ponadto w zabiegach kosmetologicznych i medycyny estetycznej, takich jak mezoterapia igłowa, kuracje odmładzające, ujędrniające i rozświetlające skórę. Częste jest ponadto zastosowanie witaminy C jako środka kondycjonującego skórę po zabiegach laserowych czy złuszczaniu peelingami chemicznymi.

Witamina C – suplementuj mądrze, ciesz się nienagannym zdrowiem

W związku z naprawdę dużym zapotrzebowaniem na witaminę C, a także ogromnym potencjałem leczniczym wykazywanym przez wysokie jej dawki, dobrze jest rozważyć suplementację witaminy C. Okazuje się, że połknięcie jednej tabletki z witaminą C 1000 mg może być najlepszą inwestycją we własne zdrowie. Ale wybór suplementu nie może być przypadkowy – wiele z nich zawiera syntetyczną witaminę C, a ta cechuje się niewielkim stopniem wchłaniania z przewodu pokarmowego. Znacznie skuteczniejsza okazuje się być naturalna witamina C, której źródłem pochodzenia nie jest synteza w laboratorium, a starannie wyselekcjonowane ekstrakty roślinne. Poza doskonale bioprzyswajalną witaminą C zawierają one także bioflawonoidy, które wzmacniają korzystne działanie witaminy C na organizm.

Zarówno z dietą, jak i z suplementami może być zatem dostarczana witamina C lewoskrętna. Acerola czy dzika róża, wspomniane wcześniej jako doskonałe źródła naturalnej witaminy C, wykorzystane mogą być w najlepszych suplementach z witaminą C. Możesz je stosować bez obaw o wystąpienie działań niepożądanych czy ryzyko przedawkowania. Dopiero długotrwałe przyjmowanie dawek powyżej 2g dziennie może skutkować zaburzeniami żołądkowymi, jeśli zatem przestrzegasz zalecanego przez producenta dawkowania witaminy C – odniesiesz wyłącznie korzyści z jej stosowania.

Justyna Kowalewska Autor

Justyna Kowalewska to dietetyk z 10-letnim doświadczeniem. Zwolenniczka zdrowego stylu życia i zdrowej diety, propagatorka trendu clean label, wieloletni praktyk diety ketogenicznej. W pracy i życiu prywatnym stawia na brak kompromisów – sięga wyłącznie po produkty i suplementy diety najwyższej jakości.

Oceń nasz artykuł
  • Czy ten artykuł był przydatny?
4.6
Ocena użytkowników 5 (1 vote)
Sending

2
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors
Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o