Witamina K – 8 rodzajów jej zastosowań

Witamina K kojarzona jest przede wszystkim z jej rolą regulującą procesy krzepnięcia krwi. Niezbędna jest ona do syntezy czynników krzepnięcia – niedobór witaminy K objawia się zatem najczęściej zaburzonym krzepnięciem krwi i tendencją do krwawień. Związek ten wpływa także pozytywnie na stan mineralizacji kości. Niedobór witaminy K nie zdarza się często, jednak z racji poważnych konsekwencji zbyt niskiego poziomu witaminy K w organizmie, należy zadbać o jej właściwą podaż.

Witamina K – co wiemy o tej witaminie?

Witamina K to w rzeczywistości grupa związków o podobnej budowie i aktywności biologicznej. Witamina K1 syntetyzowana jest przez organizmy roślinne, witamina K2 – przez organizmy zwierzęce oraz bakterie fermentujące. Natomiast witamina K3 jest syntetyzowana chemicznie. Witamina ta nie rozpuszcza się w wodzie, należy do grupy związków rozpuszczalnych w tłuszczach. Organizm pozyskuje ją na drodze syntezy w jelicie grubym, przy udziale bakterii jelitowych. Taka synteza jelitowa witaminy K przez bakterie E. coli powinna pokryć ponad połowę dziennego zapotrzebowania, które wynosi średnio 1 mg na kg masy ciała. Jednak z racji powszechnie występujących zaburzeń flory bakteryjnej jelit, znacząco maleje rola wewnątrzustrojowej syntezy witaminy K – i dlatego na znaczeniu zyskuje nasza dieta.

Źródła witaminy K w diecie

Najwięcej witaminy K dostarczają warzywa zielonolistne, takie jak szpinak, jarmuż, botwinka, sałata. Sporo witaminy K zawierają także produkty fermentowane, takie jak dojrzewające sery oraz natto. Związek ten zawierają także oleje roślinne czy wątroba. W codziennej diecie dostarczamy przede wszystkim witaminy K1 pochodzenia roślinnego i znacznie mniej witaminy K2 pochodzenia zwierzęcego.

Witamina K przyswajana jest z przewodu pokarmowego w obecności soli żółciowych oraz kwasów tłuszczowych. Dociera przede wszystkim do wątroby, gdzie jej obecność niezbędna jest w procesie syntezy czynników krzepnięcia. Niewielkie jej ilości gromadzą się także w innych tkankach.

1. Witamina K wpływa pozytywnie na kości

Witamina K warunkuje odpowiednią mineralizację kości oraz zębów. Uzupełnia w ten sposób działanie witaminy D – taki duet witamin zwiększa wchłanianie wapnia z przewodu pokarmowego oraz zapewnia dystrybucję wapnia do kości. U Japończyków, którzy spożywają bardzo dużo natto i nie doświadczają niedoborów witaminy K, praktycznie nie diagnozuje się przypadków osteoporozy. Okazuje się zatem, że nie tylko spożycie wapnia chroni przed osteoporozą, ale także właściwe jego wykorzystanie. Dostarczenie odpowiednich ilości witaminy K jest szczególnie ważne dla kobiet w okresie menopauzy.

Witamina K ceniona przez sportowców

Witamina D3+K2Wyjątkowy kompleks Witamin D3 i K2 w najnowocześniejszych, opatentowanych formach QUALI-D® i K2VITAL®.Witamina D3+K2Z KODEM RABATOWYM WAKACJE50 KUPISZ 50% TANIEJ!Warto przyjrzeć się bliżej wpływowi witaminy K na organizm osób aktywnych fizycznie. Oczywiste jest, że sportowcy potrzebują specjalnej suplementacji. Czy osobom trenującym potrzebna jest suplementacja witaminy K?

Witamina K2 (wraz z witaminą D3) doskonale wzmacnia kości. Reguluje poziom wapnia we krwi, przyczyniając się do powstawania jego depozytów w kościach, a jednocześnie zapobiegając odkładaniu się wapnia w tkankach miękkich. Zyskujemy podwójnie – dbamy o mineralizację kości, a jednocześnie zapobiegamy rozwojowi miażdżycy, która może rozwijać się na podłożu zwapnień w ścianach naczyń krwionośnych. Sportowcy z pewnością docenią korzystny wpływ witaminy K2 na kości, ale także zapewnienie dzięki niej właściwej pracy serca i układu krwionośnego.

A co z mięśniami? Witamina K2 i D3 wykazują działanie synergistyczne. Witamina D3 to związek o aktywności hormonu anabolicznego, a zatem wpływający korzystnie na pracę mięśni oraz ich regenerację. Najnowsze badania wskazują także na pozytywny wpływ witaminy K2 na mięśnie. Suplementacja witaminą K2 sprzyja syntezie IGF – 1, czyli tkankowego czynnika wzrostu. Dzięki temu może działać anabolicznie. Ponadto witamina K2 może zwiększać poziom testosteronu – najważniejszego hormonu o działaniu anabolicznym. Witamina K może również działać przeciwzapalnie, wspomagać odporność oraz usprawniać pracę układu nerwowego.

Dla osób uprawiających sport połączenie witaminy K2 z witaminą D3 będzie najbardziej optymalnym rozwiązaniem.

2. Witamina K w profilaktyce chorób

Regulowanie gospodarki wapniowej przez witaminę K ma – poza wzmacnianiem kości i zębów – jeszcze jedno znaczenie. Minimalizuje ryzyko wapnienia ścian naczyń krwionośnych, czyli kumulowania się wapnia w tętnicach, co może zwężać ich światło. Prowadzi to do ograniczenia przepływu krwi oraz może sprzyjać rozwojowi miażdżycy. Witamina ta działa ponadto przeciwzapalnie oraz zmniejsza poziom cholesterolu we krwi, przez co wykazuje działanie ochronne na serce.

Związek ten może ponadto ograniczać zachorowania na kilka typów nowotworów, zwłaszcza raka jajnika, prostaty, okrężnicy, nerki. U pacjentów ze zwłóknieniem wątroby witamina K ogranicza zachorowanie na raka wątroby. Zwiększa także wrażliwość tkanek na insulinę, co ogranicza zachorowalność na cukrzycę.

3. Witamina K w kosmetyce

Witamina K w kosmetyce Witamina K wpływa korzystnie na kondycję skóry. Aby zachować piękny i młody wygląd można zadziałać dwukierunkowo – stosując kosmetyki wzbogacone o tę witaminę, ale także regularnie suplementując witaminę K.

Witamina K – cenna dla skóry

Witamina K reguluje krzepliwość krwi, dzięki czemu ogranicza powstawanie nieestetycznych siniaków czy naczynek. Wywiera bardzo korzystny wpływ na miejscowe ograniczanie wypływu krwi generowanego nadmiernym rozszerzeniem naczyń krwionośnych oraz przerwaniem szczelności ścian naczyń krwionośnych. Taka reakcja naczyń krwionośnych na działanie czynników zewnętrznych charakterystyczna jest dla cery wrażliwej i naczynkowej.

Najczęstsze przyczyny nadmiernego rozszerzania naczynek krwionośnych, zaczerwienienia skóry, powstania rumienia oraz wybroczyn to:

 

Witamina K zwiększa szczelność ścian naczyń krwionośnych, ogranicza mikrokrwawienia, wspomaga regenerację skóry. Łagodzi zaczerwienienia, wybroczyny, siniaki czy cienie pod oczami. Kosmetyki z witaminą K dedykowane są cerze naczynkowej oraz z trądzikiem różowatym – idealnie sprawdzą się w codziennej pielęgnacji. Kosmetyki z witaminą K idealnie sprawdzają się także przed i po zabiegach medycyny estetycznej. Stosowanie tego związku przed zabiegami medycyny estetycznej ogranicza krwawienie i zasinienie skóry podczas zabiegów, a po nich – wspomaga gojenie skóry.

4. Witamina K na straży krzepliwości krwi

witamina K - krzepliwość krwiWitamina K to związek o ogromnym wpływie na funkcjonowanie układu sercowo – naczyniowego. Ma ona korzystny wpływ na krzepliwość krwi, a także na ochronne działanie na serce i naczynia krwionośne. Dzięki temu witamina K może być stosowana w profilaktyce chorób cywilizacyjnych. Mowa zarówno o witaminie K1, jak i K2.

Witamina K1 i K2 – jak pomagają organizmowi?

Mówiąc witamina K, większość z nas ma na myśli witaminę K1, czyli związek regulujący krzepliwość krwi. Witamina K1 gromadzona jest przede wszystkim w wątrobie, gdzie wykorzystywana jest do syntezy czynników krzepnięcia krwi. Dzięki temu zapewnione jest hamowanie krwawień i zapobieganie niekontrolowanej utracie krwi. To dlatego niedobór witaminy K objawia się przede wszystkim skłonnością do powstawania siniaków, krwawiącymi dziąsłami oraz krwotokami z nosa. Możliwe są także krwawienia z układu pokarmowego czy moczowego.

Nieco inną rolę w organizmie ma witamina K2. Przede wszystkim reguluje ona gospodarkę wapniową, co z jednej strony świetnie wzmacnia kości, a z drugiej – chroni układ sercowo – naczyniowy. Witamina K2 wpływa na zwiększenie wchłaniania wapnia z przewodu pokarmowego kierując go do kości. Jednocześnie witamina K2 zapobiega powstawaniu zwapnień w zastawkach naczyń oraz ścianach naczyń krwionośnych. Dzięki temu ogranicza rozwój miażdżycy i jej powikłań – nadciśnienia czy zawału.

5. Witamina K2 na straży zdrowia układu sercowo – naczyniowego

witamina k dla sercaChoroby układu sercowo – naczyniowego to jedne z najczęstszych chorób cywilizacyjnych. Związane są przede wszystkim z niewłaściwym stylem życia, nadwagą i otyłością, brakiem aktywności fizycznej i źle ułożoną dietą. Dziś wiadomo jednak, że nawet młode, pozornie zdrowe osoby są w grupie ryzyka – wynika to z powszechnej obecności niedoborów niektórych witamin. Mowa chociażby o witaminie K2, która bardzo korzystnie wpływa na funkcjonowanie układu sercowo – naczyniowego. Witamina K2 reguluje funkcjonowanie wielu narządów i układów – w tym serca i naczyń krwionośnych.

Witamina K2 dla mocnego serca

Co ma wspólnego osteoporoza z chorobami układu sercowo – naczyniowego? Jeśli w organizmie zbyt mało wapnia trafi do kości, a za dużo osadzi się w sercu i ścianach naczyń krwionośnych – dochodzi do zjawiska określanego mianem paradoksu wapnia. Chodzi o powstanie zwapnień, czyli niepożądanych depozytów wapnia w strukturach układu sercowo – naczyniowego, z jednoczesnym ograniczeniem mineralizacji kości.

Witamina K2 wraz z witaminą D3 okazują się być skuteczną bronią w walce z takimi niekorzystnymi zaburzeniami gospodarki wapniowej. Witamina K2 działa profilaktycznie, ale także wspomaga terapię już powstałych zwapnień.

Zwiększenie dawek witaminy K2 wywiera korzystny wpływ na gospodarkę wapniową, kierując jony wapnia do kości – także z miejsc zwapnień w wielu narządach i tkankach miękkich.

W badaniach przeprowadzonych w Holandii w 2004 roku wykazano ścisły związek między wysokim poziomem witaminy K2 w diecie a mniejszą nawet o 57% śmiertelnością w wyniku chorób serca. Witamina K2 hamuje zwapnienie ścian naczyń krwionośnych i zastawek serca, minimalizując ryzyko groźnych powikłań. Niestety – źródła naturalnej witaminy K2 są dość ograniczone, co może sprzyjać niedoborom tego związku.

6.Witamina K w profilaktyce osteoporozy

witamina K w profilaktyceOsteoporoza to zmniejszenie gęstości kości, prowadzące do zwiększonej podatności na złamania. Choroba ta najczęściej dotyka osoby starsze, szczególnie często dotykając kobiety po okresie menopauzy. W powszechnej świadomości osteoporoza kojarzona jest ze zbyt niskim poziomem wapnia w organizmie. Jednak wyniki badań temu przeczą – choroba ta dotykać może osoby o prawidłowym, a nawet wysokim poziomie wapnia we krwi. Jak to możliwe?

Osteoporoza a poziom wapnia w organizmie

Współczesne, doskonale rozwinięte społeczeństwa spożywają sporo źródeł wapnia, w tym nabiału. I to właśnie w tych społeczeństwach najczęściej diagnozowana jest osteoporoza. Wynika to z faktu, iż to nie poziom wapnia we krwi jest najważniejszy – a to, w jaki sposób zostanie on wykorzystany. Niski poziom witaminy K2 i D3 to główny winowajca osteoporozy. Przyswojony z przewodu pokarmowego wapń w pierwszej kolejności odkłada się w tkankach miękkich, wcale nie docierając do kości. Zwapnienia powstać mogą w ścianach naczyń krwionośnych, mięśniu sercowym, układzie nerwowym, trzustce. Dopiero odpowiednio wysoka podaż witaminy K2 i D3 zapewnia deponowanie jonów wapnia w tkance kostnej, jednocześnie hamując powstawanie niepożądanych zwapnień.

Witamina K kontra osteoporoza

W przypadku braku witaminy K2, objawy dotyczą głównie osłabienia kości. Aby zminimalizować ryzyko rozwoju osteoporozy, należy zadbać o dostarczenie witaminy K2 w wystarczającej ilości. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę K określane było dotychczas na kilkadziesiąt mg. Zapotrzebowanie to określało ilość zarówno witaminy K1 regulującej krzepliwość krwi, jak i witaminy K2. Dziś sugerowane dawki samej witaminy K2 to co najmniej 100 mg na dobę.

Trudno jest dostarczyć sporych dawek witaminy K2 z dietą. Najskuteczniejszym sposobem na dostarczenie wysokich dawek witaminy K2 jest suplementacja.

Suplementy z witaminą K jako profilaktyka osteoporozy

Kapsułki z witaminą K2 to łatwa do przyjęcia forma suplementu, zawierająca precyzyjnie dobraną dawkę tego cennego związku. Ponadto naturalna witamina K2 MK7 jest doskonale przyswajalna przez organizm. Sprawia to, że suplementacja witaminą K2 jest bezpieczna i bardzo skuteczna. Im wcześniej wdrożona zostanie profilaktyka przeciwko osteoporozie, tym mocniejsze pozostaną nasze kości. Nie należy czekać do pojawienia się menopauzy czy zauważalnego osłabienia kości. Pamiętaj o diecie bogatej w wapń i uzupełnij ją suplementem z witaminą D3 i K2 – to najlepsze, co możesz zrobić dla swoich kości.

7. Witamina K – czy potrzebna jest w ciąży?

witamina K w ciążyW okresie ciąży kobieta szczególnie dba o dietę – odpowiednio zbilansowany jadłospis jest najskuteczniejszą metodą zapobiegania niedoborom witaminowym. Niedobory w okresie ciąży nie należą do rzadkości – wynika to z fizjologicznie zwiększonego zapotrzebowania na witaminy. Zbyt niski poziom witamin może odbić się niekorzystnie zarówno na zdrowiu kobiety jak i rozwijającego się dziecka. Sporo mówi się o kluczowej roli witaminy C, D, witamin z grupy B czy wielu minerałów. Mało wiadomo jednak na temat roli witaminy K – czy jest ona potrzebna kobiecie w ciąży?

Witamina K – wpływ na organizm kobiety w ciąży

Rolę witaminy K w organizmie warto rozważać osobno dla dwóch rodzajów witamin – witaminy K1 oraz witaminy K2. Witamina K1 reguluje procesy krzepnięcia krwi, co jest bardzo ważne w okresie ciąży. Odpowiedni poziom witaminy K1 w organizmie może chronić przed niekontrolowanymi krwawieniami. Z kolei witamina K2 wzmacnia kości, układ nerwowy czy sercowo – naczyniowy. Korzyści z jej działania odnosi zatem zarówno przyszła mama, jak i rozwijające się dziecko.

Odpowiednio wysoka podaż witaminy K w ciąży jest o tyle ważna, że organizm noworodka doświadcza niskiego poziomu witaminy K. Witamina ta w niewielkim stopniu przechodzi przez łożysko do organizmu płodu – tym bardziej ważne jest zapewnienie jej odpowiednio wysokiej podaży.

Suplementacja witaminy K w ciąży – czy jest bezpieczna?

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę K u kobiet ciężarnych to około 0,03 mg/kg masy ciała. Jeśli kobieta ciężarna zadba o zbilansowaną, zróżnicowaną dietę – powinna dostarczyć właściwych ilości witaminy K1, gdyż jest ona dość dobrze dostępna w diecie. Sporych jej ilości dostarczają zielone liście warzyw, oleje roślinne, brukselka, brokuły, kapusta czy kalafior. Nieco inaczej przedstawia się kwestia witaminy K2 – ta jest dużo gorzej dostępna w diecie. Jej niewielkie ilości znajdziesz w mięsie, jajach czy rybach. I dlatego warto suplementować naturalną witaminę K2. Kapsułki z witaminą K to najszybszy i najskuteczniejszy sposób na zapobieganie niedoborowi witaminy K2. Dobrze jest oczywiście skonsultować decyzję o suplementacji z lekarzem.

Zawsze po porodzie noworodkowi podawany jest zastrzyk z witaminą K. Witamina K dla niemowląt ma na celu zapobiegnięcie rozwojowi skazy krwotocznej. Zalecane dawkowanie dla noworodków to 1 mg podany dożylnie bądź 2 mg podane doustnie.

8. Witamina K dla zdrowego mózgu

witamina k zastosowanieZbyt niski poziom witaminy K może prowadzić do rozwoju chorób neurodegeneracyjnych, w tym choroby Alzheimera. U podłoża tego schorzenia leży kumulacja w tkance mózgowej nierozpuszczalnego białka – amyloidu.

Witamina K wpływa na rozwój mózgu już na etapie rozwoju płodowego. Warunkuje wtedy syntezę sfingolipidów, czyli integralnych elementów struktur nerwowych. Zbyt niski poziom witaminy K2 wpływa zatem na upośledzenie intelektualne dziecka. W wieku dorosłym z kolei niedobory witaminy K mogą przyspieszać zmiany neurodegeneracyjne.

Ponadto związek ten chroni przed miażdżycą i zwapnieniem naczyń, a zatem minimalizuje ryzyko udaru niedokrwiennego mózgu. Witamina K wraz z witaminą D zapewniają ponadto doskonały nastrój, wspomagają pamięć i koncentrację oraz dodają energii.

Czy dostarczasz organizmowi wystarczających ilości witaminy K?

Aby móc doświadczyć pozytywnego działania witaminy K na Twoje zdrowie i wygląd, musisz zadbać o właściwą podaż witaminy K. Zapotrzebowanie na ten związek to około kilkadziesiąt mg, a nawet 100 mg na dobę – taką ilość należy dostarczyć głównie z dietą, część potrzebnej witaminy K powinna być także zsyntetyzowana w jelitach przez bakterie.

Najlepsze źródła witaminy K to produkty fermentowane oraz zielone liście warzyw. Spożywając je należy mieć na uwadze, iż do wchłaniania witaminy K niezbędne są kwasy tłuszczowe. A zatem spożywając szpinak, jarmuż czy sałatę wzbogać posiłek o źródło tłuszczu – olej roślinny, orzechy czy tłuste ryby. A w celu zapewnienia prawidłowej syntezy tego związku w jelicie grubym, zadbaj o florę bakteryjną – spożywaj probiotyki i prebiotyki oraz błonnik. Codzienną podaż witaminy K możesz także uzupełnić suplementacją – najlepiej sięgając po suplement z witaminą D3 i K2, co zwiększy skuteczność witaminy K w zakresie wzmacniania kości.

Witamina K – o czym warto pamiętać w kwestii jej niedoboru?

Na niedobór witaminy K i konieczność suplementacji wskazują częściej niż zwykle powstające siniaki, spowolnione gojenie się ran, krwawienia z dziąseł i nosa, krwiomocz czy bardzo obfite miesiączki.

Źródła wiedzy:

https://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/apteczka/witamina-k-jak-krzepliwosc-aa-51pm-Kvwm-Nnnu.html
https://wylecz.to/leki-i-suplementy/witamina-k-wlasciwosci-niedobor-nadmiar-wystepowanie-suplementy-dawkowanie/
https://zdrowie.tvn.pl/a/witamina-k-i-k2-mk-7-wystepowanie-wlasciwosci-przeciwdzialanie

Joanna Kaźmierczak Autor

Certyfikowany ekspert żywienia i ketozy. Zwolenniczka zdrowego stylu życia i zdrowej diety, propagatorka trendu clean label, praktyk diety ketogenicznej i postu przerywanego. W pracy i życiu prywatnym stawia na brak kompromisów – sięga wyłącznie po produkty i suplementy diety najwyższej jakości.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o
Twój koszyk
0