Kwasy omega 3 – najlepsze źródła w diecie oraz suplementy diety

kwasy omega 3 dietaKwasy tłuszczowe omega 3 to najzdrowsze tłuszcze, których spożycia nie należy ograniczać w diecie, wręcz przeciwnie – dla zachowania zdrowia niezwykle ważne jest dostarczenie ich odpowiednich ilości. Omega 3 są nam bowiem potrzebne już na etapie życia płodowego, gdy warunkują prawidłowy rozwój organizmu, a następnie wspomagają funkcjonowanie większości narządów i układów w późniejszych latach życia. To dlatego już u najmłodszych dzieci zalecana jest suplementacja kwasami omega 3, a także dostarczenie ich jak największych ilości wraz z dietą.

Omega 3 – dlaczego w diecie może być ich za mało?

Kwasy tłuszczowe Omega-3Kwasy tłuszczowe omega3 (zawierają dha i epa) w naszym suplemencie diety pochodzą z najwyższej jakości oleju rybiego.Kwasy tłuszczowe Omega-3ZOBACZ W SKLEPIEKwasy tłuszczowe omega 3 to nienasycone kwasy tłuszczowe, a najważniejsze dla organizmu człowieka są kwasy: DHA, czyli dokozaheksaenowy oraz EPA, czyli eikozapentaenowy. Mniejsze znaczenie ma kwas ALA, czyli alfa – linolenowy. Ten ostatni może być w organizmie wykorzystany do syntetyzowania niewielkich ilości DHA i EPA, jednak proces ten jest mało efektywny – dlatego musimy dostarczyć kwasów omega 3 wraz z dietą.

Najbogatszym źródłem kwasów omega 3 DHA i EPA są ryby, zwłaszcza tłuste gatunki morskie. Teoretycznie wystarczyłoby zjeść dwie porcje ryby tygodniowo, aby dostarczyć odpowiednich ilości kwasów DHA i EPA, czyli około 1g dziennie. Kobiety w ciąży oraz osoby zagrożone chorobami układu sercowo – naczyniowego powinny dostarczać dodatkowych 500 mg dziennie tych kwasów omega 3.

Najbogatsze w kwasy omega 3 ryby to:

– gatunki morskie – dorsz, śledź, makrela, łosoś, sardynka, szprot
– gatunki słodkowodne – pstrąg, szczupak, sandacz, węgorz, sieja, sum

Omega 3 znajdziemy także w owocach morza i algach. A co z coraz bardziej popularnymi olejami roślinnymi? W nich znajdziemy przede wszystkim kwas ALA, a także witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (A, D, E i K). Podobnie w siemieniu lnianym, nasionach chia, orzechach – dlatego powinny się one znaleźć w naszym codziennym jadłospisie. Warto pamiętać, że najbogatsze w kwasy omega 3 są oleje tłoczone na zimno, czyli nie poddane procesowi rafinacji. Poza spożyciem odpowiednich ilości kwasów omega 3 ważne są proporcje kwasów omega 3 i 6 w diecie.

Kwasy omega 6 także są nienasyconymi kwasami tłuszczowymi o pozytywnym wpływie na zdrowie, jednak ich nadmierne spożycie może nasilać rozwój stanów zapalnych. Optymalne proporcje omega 3 do omega 6 to 1:2 – 1:4. Takim składem może pochwalić się olej rzepakowy, a przykładowo uznawana za bardzo zdrową oliwa z oliwek ma proporcje 1:9.

Z racji, iż spożywamy zbyt mało ryb, a w naszej kuchni dominują tańsze i lepiej dostępne oleje rafinowane – nasz jadłospis może nie dostarczać odpowiednich ilości omega 3. Dlatego warto sięgać po suplementy diety.

Zastosowanie kwasów omega 3 w kapsułkach

Najczęstszym powodem, dla którego sięgamy po suplementy diety z omega 3, jest chęć uzupełnienia diety w te cenne kwasy tłuszczowe. Suplementacja omega 3 zalecana jest kobietom w ciąży i karmiącym piersią oraz małym dzieciom. Dzięki temu stwarzamy optymalne warunki dla rozwoju układu nerwowego, hormonalnego czy odpornościowego dziecka. Ponadto suplementacja kwasów omega 3 może stanowić profilaktykę chorób alergicznych u dzieci, nadwagi, a także może zapobiegać rozwojowi nadpobudliwości psychoruchowej ADHD.

Suplementacja kwasami omega 3 może przynieść korzyści u osób cierpiących na schorzenia układu sercowo – naczyniowego, w tym miażdżycę czy nadciśnienie. Nie od dziś wiadomo, że dieta obfitująca w tłuste ryby ogranicza zapadalność na choroby układu krążenia. Zastosowanie kwasów omega 3 w celu prewencji miażdżycy czy zawału serca to doskonałe uzupełnienie zdrowego, aktywnego stylu życia.

U osób otyłych stwierdzono niższe stężenie kwasów omega 3 we krwi niż u osób z prawidłową masą ciała, co może sugerować związek między zbyt niskim spożyciem omega 3 a zaburzeniami metabolizmu lipidów. Ponadto niski poziom omega 3 skorelowany jest z nasileniem stanów zapalnych w organizmie, rozwojem alergii, chorób autoimmunologicznych, neurodegeneracyjnych czy depresji. Suplementowanie kwasów omega 3 może pomóc ograniczyć rozwój tych schorzeń.
Suplementy z kwasami omega 3 dostępne są w postaci oleju rybiego, czyli tranu, a także kapsułek, tabletek, żelków i syropków dla dzieci. Większość osób źle znosi charakterystyczny, rybi smak tranu, zatem doskonałym rozwiązaniem są kapsułki do połykania. Ważne, aby omega 3 pochodziły z wysokiej jakości oleju rybiego.

W preparacie marki Cheers wykorzystany jest olej najwyższej jakości, oczyszczony z wszelkich zanieczyszczeń i pozyskany od wyselekcjonowanych gatunków ryb. W dziennej dawce dostarczyć możemy aż 1 g kwasów DHA i EPA, nie dostarczając jednocześnie żadnych syntetycznych dodatków, gdyż kwasy omega 3 Cheers to preparat jakości clean label.

Możesz zatem stosować suplementy w kwasami omega 3 bez obaw o nadmiar kwasów omega 3 – nie ustalono dawek omega 3 szkodliwych dla zdrowia, ponadto w naszej diecie przeważają kwasy omega 6. Mało prawdopodobne jest zatem przedawkowanie kwasów omega 3.

Joanna Kaźmierczak Autor

Certyfikowany ekspert żywienia i ketozy. Zwolenniczka zdrowego stylu życia i zdrowej diety, propagatorka trendu clean label, praktyk diety ketogenicznej i postu przerywanego. W pracy i życiu prywatnym stawia na brak kompromisów – sięga wyłącznie po produkty i suplementy diety najwyższej jakości.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o
Twój koszyk
0