Alfabet zdrowia, czyli jakich witamin najbardziej potrzebujemy?

witaminyWitaminy to wyjątkowe składniki naszej diety. Nie dostarczają kalorii, nie pełnią funkcji budulcowych – a pomimo to są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Niedobór witamin to nie tylko łamliwe paznokcie czy wypadające w nadmiarze włosy, to także poważne zaburzenia zdrowotne oraz większe ryzyko rozwoju chorób cywilizacyjnych. Warto dowiedzieć się jaką rolę pełnią najważniejsze witaminy i jak zadbać o ich odpowiednią podaż z dietą i suplementami.

Witaminy z grupy B – dla zdrowego mózgu i serca

Witaminy z grupy B to spora grupa związków rozpuszczalnych w wodzie, które warunkują prawidłowe funkcjonowanie wielu narządów i układów. Jedną z najważniejszych witamin z grupy B jest witamina B9, czyli kwas foliowy. Ma ona ogromne znaczenie dla prawidłowego rozwoju płodu, zatem o wysoką podaż kwasu foliowego powinny zadbać kobiety w ciąży.

Multiwitamina – witaminy i mineraływyjątkowy zestaw aż 12 witamin i ekstraktów z ziół takich jak czerwony żeń-szeń, ashwagandha czy różeniec górski, a także zestaw minerałów niezbędnych do regeneracji. Dodatek w postaci GABA pozwala na lepszy sen i wspomaga procesy regeneracyjne.Multiwitamina – witaminy i minerałyZOBACZ W SKLEPIEW rzeczywistości o podaż kwasu foliowego (określaną na około 400 mikrogramów na dobę) powinna zadbać każda kobieta w okresie rozrodczym, gdyż w razie nieplanowanej ciąży potencjalny niedobór kwasu foliowego mógłby wpłynąć negatywnie na zdrowie dziecka. To w pierwszych tygodniach ciąży, gdy kobieta często jeszcze nie wie, że spodziewa się dziecka, ma miejsce intensywny rozwój układu nerwowego. Suplementowanie kwasu foliowego jedynie w ciąży może okazać się zatem niewystarczające.

Kolejną ważną witaminą jest witamina B6. Witamina ta reguluje poziom homocysteiny, utrzymując jej niskie stężenie. Takie zastosowanie witaminy B6 stanowi profilaktykę miażdżycy, gdyż to właśnie homocysteina – a nie tylko cholesterol – obwiniana jest obecnie na rozwój zmian miażdżycowych, nadciśnienia czy zawału serca. Ponadto witamina B6 wpływa pozytywnie na pracę układu nerwowego, odpornościowego czy hormonalnego. Kolejne zastosowanie witaminy B6 i innych witamin z grupy B to wzmacnianie włosów i paznokci oraz łagodzenie stanów zapalnych skóry.

Witamina B12 to związek dostępny wyłącznie w produktach zwierzęcych. Pozostałe witaminy z grupy B znaleźć można w warzywach, orzechach, strączkach czy ziarnach zbóż – ale nie witaminę B12. Dlatego nierzadko wskazana jest suplementacja witaminy B12 – zwłaszcza u osób na diecie wegańskiej. Ma to na celu profilaktykę niedoboru witaminy B12 i rozwoju anemii megaloblastycznej, w przebiegu której dochodzi do pojawienia się poważnych zaburzeń neurologicznych. Doskonałej jakości suplementem diety, który dostarcza wszystkich witamin z grupy B, jest Witamina B complex marki Cheers. Jest to preparat jakości clean label, wolny od syntetycznych dodatków, który dostarcza najlepiej przyswajalnych postaci witamin z grupy B w wysokich dawkach.

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach – A, D, E i K

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach to związki, które nasz organizm może magazynować w tkance tłuszczowej czy wątrobie. Nie oznacza to jednak, że nie grozi nam niedobór tych związków. Szczególnie dotyczy to witaminy D3 i K2, których dostępność w diecie jest bardzo ograniczona. W przypadku witaminy D głównym źródłem jej pozyskiwania jest synteza skórna pod wpływem promieniowania UV. Jednak specyficzny klimat oraz stosowanie ochrony anty – UV mocno ogranicza syntezę skórną tej witaminy. A naturalne źródła witaminy D3 w diecie, czyli ryby, nie są spożywane w wystarczających ilościach. W przypadku witaminy K2 sprawa jest jeszcze bardziej skomplikowana, gdyż jedynym bogatym źródłem tej witaminy w diecie jest natto, czyli sfermentowane nasiona soi – a któż z nas miał kiedykolwiek do czynienia z tym produktem spożywczym? Dlatego też warto sięgać po suplementy zawierające witaminę D3 i K2 – najlepiej w formie preparatu zawierającego oba te związki jednocześnie.

Witaminy te wykazują komplementarne działanie obejmujące m. in.:

– wzmocnienie kości i zębów
– wspomaganie odporności
– usprawnienie funkcjonowania układu nerwowego i sercowo – naczyniowego
– zapobieganie powstaniu zwapnień w ścianach naczyń krwionośnych, co może zapobiec rozwojowi miażdżycy

Witamina C – sprzymierzeniec w walce z wolnymi rodnikami

Jednym z najskuteczniejszych antyutleniaczy dostarczanych wraz z dietą jest witamina C. Neutralizując szkodliwe wolne rodniki, witamina C może ograniczyć procesy starzenia się organizmu i hamować rozwój niektórych chorób cywilizacyjnych. Witamina C wspomaga odporność organizmu, uczestniczy w syntezie kolagenu, przez co wzmacnia kości i stawy oraz uelastycznia skórę. Ponadto kwas askorbinowy może normalizować poziom glukozy i cholesterolu we krwi oraz zwiększa przyswajalność żelaza. Dostępność witaminy C w diecie jest dość dobra, jednak stale nasilająca się ekspozycja na wolne rodniki zwiększa nasze zapotrzebowanie na witaminę C. Pomocne mogą okazać się suplementy diety zawierające naturalną witaminę C, pochodzącą z ekstraktów owocowych.

Joanna Kaźmierczak Autor

Certyfikowany ekspert żywienia i ketozy. Zwolenniczka zdrowego stylu życia i zdrowej diety, propagatorka trendu clean label, praktyk diety ketogenicznej i postu przerywanego. W pracy i życiu prywatnym stawia na brak kompromisów – sięga wyłącznie po produkty i suplementy diety najwyższej jakości.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o
Twój koszyk
0